Vlak s uhlím vykolejil u Hradce kvůli špatné trati. Čekala na opravu

  17:58
Zanedbaná trať mohla za vykolejení nákladního vlaku s uhlím u Převýšova na Královéhradecku v září 2014. Drážní inspektoři uzavřeli vyšetřování nehody s tím, že provozovatel dráhy situaci podcenil. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) už měla v plánu celkovou obnovu úseku, jenže ta se zdržela.

Nákladní vlak plně naložený uhlím vykolejil u Převýšova na Královéhradecku. (14. 9. 2014) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Nehoda se stala 14. září 2014 ve 20:13, když nákladní vlak s hnědým uhlím ze západních Čech mířil do opatovické elektrárny. Na elektrifikované trati vykolejil v pravostranném oblouku v úseku mezi Choťovicemi a Převýšovem (psali jsme zde).

Celkem vykolejilo 15 vagonů ze 32, vlak se také roztrhl. Uhlí se vysypalo kolem a asi 350 metrů trati bylo v dezolátním stavu. Poškozenou trať poté uzavřeli na osm dní kvůli odklízecím pracím a pokládání nových kolejí (s vyproštěním pomáhal tank, čtěte zde).

Drážní inspekce zveřejnila zprávu z vyšetřování nehody až nyní.

„Příčinou vykolejení vlaku byl technický stav železničního svršku. Závada se postupně zhoršovala po dobu dvou let předcházejících nehodě a pomocí podbíjení se ji provozovateli trati nepodařilo stabilizovat. Vliv mělo i nestabilní podloží, protože jde o terén se slepými rameny Cidliny a vysokou hladinou spodní vody. Provozovatel dráhy situaci minimálně podcenil,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Vlak o hmotnosti 2500 tun měl na délku téměř pět set metrů a v místě nehody jel 72 kilometrů v hodině, takže nepřekročil maximální povolenou osmdesátku v tomto úseku.

Strojvůdce v lokomotivě i jeho kolega v postrku si nevšimli za jízdy ničeho zvláštního, překvapil je až pokles tlaku v hlavním potrubí. Když zastavili, teprve venku zjistili, že vagony uprostřed vlaku vykolejily. Celková škoda je 8 milionů korun, stejným dílem na vagonech i na zařízení trati.

Oprava měla začít v létě, zpozdila ji administrativa

Nehodu vyšetřovali také policisté, ale odložili to už v říjnu 2015 poté, co SŽDC označila za hlavní příčinu vykolejení technický stav železničního svršku a technický stav drážního vozidla.

Trať v místě nehody vede po náspu v lokalitě, kde se hladina spodní vody pohybuje průměrně jen 1,5 až 2 metry pod terénem. Proniká z řeky Cidliny i Dlouhopolského rybníka. V podloží kolejí se přitom nacházely slíny a písčité jíly, které podzemní voda trvale nasycuje. Úsek se měl opravovat o prázdninách 2014, ale stavba se zadrhla na administrativních průtazích. Došlo na ni teprve v dubnu až červnu 2015.

17. září 2014