Liberec má moderní heliport, vrtulníky přesto nemohou létat za tmy

  16:02
Záchranářům v Liberci chybí heliport s nočním provozem. Hrozí proto, že budou létat jen ve dne. A to přesto, že přímo v nemocnici v noci přistávat mohou.

Heliport v liberecké nemocnici. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Heliport v areálu Krajské nemocnice Liberec ulehčuje posádkám Letecké záchranné služby práci už tři roky. Je vyhřívaný, osvětlený, z dálky jasně viditelný a z hlediska konstrukčního stavební unikát v rámci celé České republiky.

Jenže i když je osazen dohromady čtyřiceti čtyřmi světelnými návěstidly, což umožňuje jeho provoz i v noci a za ztížených klimatických podmínek, posádky mají po setmění problém.

Poté, co dopraví pacienta bezpečně do nemocnice, nemají v Liberci kde přistát a přečkat noc. Na heliportu totiž nesmí po předání pacienta zůstat.

„Krajská nemocnice disponuje certifikovaným heliportem pro provoz v noci, tudíž jsme schopni transportovat tam pacienty i v tyto hodiny. Ale po jeho předání se vrtulník na základnu Letecké záchranné služby v Ostašově prakticky nemůže vrátit, protože tam žádná přistávací plocha s plnohodnotným nočním provozem není,“ uvedl Daniel Tuček, předseda představenstva společnosti DSA, která leteckou službu pro záchrannou službu Libereckého kraje provozuje.

Nejbližší heliport je v Praze či Hradci Králové

Nejbližší heliport s nočním provozem je ve střešovické nemocnici v Praze nebo musejí piloti létat do Hradce Králové.

V Liberci smí letecká záchranka fungovat jen od svítání do soumraku. „Jenže často se stane, že pro pacienta letí na konci služby, tedy ještě za světla, ale v nemocnici ho předají až za tmy. A pak se řeší, kde mají přistát a přečkat noc,“ zmínil primátor Tibor Batthyány.

Letecká záchranka už se kvůli tomu dostala do hledáčku Úřadu pro civilní letectví, který přezkoumává její noční lety.

„Je tedy pravděpodobné, že dojde k omezení provozu Letecké záchranné služby jen pro den a tudíž tu nebude možné provozovat vrtulníky v noci. Je proto nutné tuto situaci urychleně řešit, aby to nemělo dopad na pacienty a na zhoršení kvality služeb záchranné služby,“ podotkl krajský radní pro zdravotnictví Přemysl Sobotka.

V současné době je základna Letecké záchranné služby v Liberci jedinou v republice, která možnost nočního provozu nemá. Řešením je tak výstavba mobilního heliportu, který bude odpovídat všem požadovaným předpisům.

Letiště nechtějí parcelovat

Jako vhodná plocha se jeví právě část pozemku na letišti v Ostašově o výměře zhruba čtyři a půl tisíce metrů, který nyní vlastní město Liberec.

„Liberecký kraj jako zřizovatel záchranné služby se na nás obrátil s tím, zda bychom mu tento pozemek neodprodali nebo nepronajali na dobu alespoň deseti let. My ale nemůžeme letiště rozparcelovat a kus ho kraji prodat, takže se jeví jako schůdný ten dlouhodobý pronájem. Na radě města jsme se ale dohodli, že bychom tuto majetkoprávní záležitost využili i k vyjasnění situace na autobusovém nádraží v Liberci, kde má zase Liberecký kraj svůj malý pozemek uprostřed našich,“ uvedl Batthyány.

Krajský pozemek na nádraží je ale několikanásobně menší než plocha pro mobilní heliport. Město ho zatím od kraje odmítá vykoupit. Prý nemá takovou hodnotu, protože se nachází přímo nad silničním tunelem pod nádražím a do budoucna nemá kvůli riziku velkého zatížení stropní části tunelu skoro žádné využití.

Batthyány tak chce vyjednat na kraji jen dlouhodobý pronájem tohoto pozemku výměnou za pronájem plochy na letišti. „Doufám, že už se s tím nějak pohne. O heliportu v Ostašově s nočním provozem se mluví už několik let,“ uvedl jeden z lékařů Letecké záchranné služby, který si nepřál zveřejnit jméno.