Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z trati do Vlárského průsmyku mizí vlaky, nahradí je levnější autobusy

  10:02
Od 10. prosince nebudou jezdit téměř žádné vlaky z Brumova-Bylnice do Vlárského průsmyku u státní hranice. S nástupem nového jízdního řádu je nahradí je autobusy. Spojení Česka se Slovenskem po železnici se tak zhorší.

Železniční stanice Vlárský průsmyk leží na trati mezi Brumovem-Bylnicí a Trenčianskou Teplou. | foto: archiv

Tato železniční trať s více než stoletou historií vede malebnou krajinou Brumovska směrem ke státní hranici se Slovenskem a v pracovních dnech po ní projede jenom pět párů spojů v obou směrech. Bývají však téměř prázdné. Stává se dokonce, že ve vlakové soupravě někdy nejede vůbec nikdo.

„V některých dnech vychází na jeden vlak v průměru 0,8 cestujících. Jindy jsou to jeden nebo dva. Tento stav byl z ekonomického hlediska neudržitelný,“ nastínil ředitel společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje Ladislav Brachtl.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

Zlínský kraj, který si objednává u Českých drah regionální vlakovou dopravu, se proto rozhodl, že spojení po železnici k hranici prakticky zruší a nahradí ho levnějšími autobusy.

„Náklady na provoz autobusů jsou v porovnání s vlaky zhruba třetinové,“ upřesnil Brachtl.

Podstatné je, že slovenská strana už také nevypravuje k hranici téměř žádné vlaky, protože se jí to nevyplácelo.

Vedení Zlínského kraje se pokusilo ještě jednat se slovenskou stranou o tom, že by počty spojů na hranici navýšila, aby mělo dál smysl z Česka vlaky vypravovat, nevedlo to však k úspěchu.

„Pro Slovensko je tento železniční přechod neperspektivní. Jen naši cestující nedokážou vlaky zaplnit,“ poznamenal krajský radní přes dopravu Pavel Botek.

Autobusy můžou zajíždět blíže k obydlím

Změna nastane 10. prosince, kdy začnou platit nové jízdní řády. V nich bude místo pěti párů vlakových spojů denně pouze po jednom páru v pátek a v neděli. Ty vozí slovenské studenty do školy do Brna a zpět domů.

„Je nám líto, že vlaky téměř končí, ale chápeme, že jde o ekonomické důvody,“ reagoval starosta Brumova-Bylnice Zdeněk Blanař.

Kdysi poměrně frekventovaný státní přechod po železnici proto prakticky osiří.

„V létě to byla zajímavá turistická trasa, ale pokud se lidé dostanou na místo autobusem, nebude důvod k nespokojenosti,“ míní Blanař.

Autobusy by měly až na drobné časové odchylky kopírovat stávající vlakové spoje tak, aby v Brumově mohli cestující přesednout na přípoje do Bojkovic či Horní Lidče. „Lidé budou mít alternativu,“ ujistil Brachtl.

Vlakové spoje využívali především lidé z příhraničních osad Sidonie a Svatý Štěpán, které spadají pod Brumov. V poslední době jich ale jezdilo stále méně, protože více využívali auta. Nově budou mít k dispozici autobusy, které mají tu výhodu, že mohou zajíždět blíž k obydlím.

„Jestli budu jezdit vlakem nebo autobusem, není tak důležité. Hlavně aby to bylo včas,“ řekl jeden z obyvatel Sidonie.

Ve zlaté éře tudy jezdily dva páry rychlíků z Brna denně

Po trati na Slovensko bude nadále vypravovat společnost Arriva vlaky jeden expres denně do Nitry a zpět, o víkendu dva. Nezastavují však ve Vlárském průsmyku, ale jen v Brumově-Bylnici.

Pro část tradiční Vlárské dráhy, což je název pro železniční trať z Brna přes Veselí nad Moravou a Vlárský průsmyk do Trenčianské Teplé, to bude znamenat další krok do zapomnění. Přitom historie trati už je stará více než sto let. Za jejích zlatých časů po ní jezdily například denně dva páry rychlíků z Brna do Trenčianské Teplé (o jejich konci čtěte v článku z roku 2003).

V 90. letech minulého století význam vlakového spojení upadal s tím, jak se masově rozvíjela automobilová doprava. Z kdysi frekventované části Vlárské dráhy se stala v úseku okolo státní hranice regionální trať, po níž jezdí jen málo důležitých spojů.

Podle nových jízdních řádů musejí ve Zlínském kraji cestující počítat také s dalším omezením, které plánují soukromí dopravci. RegioJet přestane vypravovat dva vlaky ze Starého Města do Prahy, Leo Express ze stejného města stejný počet spojů do Přerova.

Důvody jsou také ekonomické, vlakové spoje nebyly dost vytížené. RegioJet hovoří také o tom, že soupravy raději přesune na trati s větším potenciálem (viz též Zlínský kraj není pro soukromé dopravce atraktivní, omezí vlaky i autobusy).

Autor: