Rychlíky z Brna do Bohumína získal RegioJet. České dráhy trasu opustí

  16:30
Z Brna do Ostravy a dále do Bohumína budou od konce příštího roku dalších osm let jezdit jen rychlíky RegioJetu. Ministerstvo dopravy jim dalo přednost před stávajícím státním dopravcem České dráhy. Počet spojů na trati se také navýší.

RegioJet začne za rok jezdit z Brna do Bohumína. | foto: RegioJet

Ministerstvo dopravy přikleplo rychlíky linky R8 jedoucí z Brna přes Vyškov, Přerov, Ostravu až do Bohumína soukromému dopravci RegioJet. Ten od loňského roku jezdí přes Brno dvaceti vlaky na trasách do Prahy, Vídně a Bratislavy.

Příští rok v prosinci mu k tomu přibudou i všechny rychlíkové vlaky ve směru na Ostravu až do Bohumína.

„O dopravu na lince projevili zájem ještě dopravci Leo Express a České dráhy. Nejvýhodnější nabídku pro stát ve výši 251 milionů korun ročně podal Leo Express, dopravce však nesplnil zadávací podmínky, proto byl ze soutěže vyřazen,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

Stávající dopravce, kterým jsou České dráhy, nabídl osmileté provozování linky z Brna do Bohumína s nabídkou na kompenzace od státu ve výši 2,223 miliardy, RegioJet uspěl s částkou o zhruba 200 milionů nižší.

České dráhy tak příští rok trasu zcela opustí. „České dráhy se snaží obhájit maximum stávajících výkonů, ovšem ne za každou cenu. Osobní doprava musí být dofinancovaná a musíme také generovat přiměřený zisk, abychom dokázali průběžně obnovovat vozidlový park a rozvíjet služby pro zákazníky,“ reagoval na neúspěch mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Nadále bude státní dopravce provozovat spoje na linkách podobným směrem, například z Brna přes Nezamyslice a Olomouc do Šumperka nebo spoje z Bohumína přes Přerov do Břeclavi. „Tyto linky jsou v části trasy v souběhu s linkou R8,“ doplnil Šťáhlavský.

Vlaků máme dostatek, říká RegioJet

RegioJet brněnského podnikatele Radima Jančury tímto rozhodnutím ministerstva posílí na české železnici. „Podobně jako na dalších trasách očekává RegioJet i zde právě díky příchodu nového dopravce a nových služeb nárůst popularity cestování vlakem a veřejnou dopravou,“ sdělil mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

Mezi Brnem a Bohumínem bude zajišťovat provoz rychlíků po většinu dne v hodinovém taktu, rozsah dopravy se oproti současnosti zvýší o necelou pětinu. Dnes jezdí mezi oběma městy čtrnáct párů vlaků ve všední dny, od příštího prosince by tak měly další dva páry ještě přibýt.

Pro RegioJet to znamená další nové vlaky. Ondrůj říká, že vlakových souprav mají dost a stahování z jiných tratí nehrozí. Mimo jiné totiž dopravce získal od prosince 2019 desetiletý kontrakt také na zajištění regionální osobní dopravy v Ústeckém kraji.

„Díky novým spojům na trase Brno až Bohumín vznikne síť dálkových spojů RegioJet, které propojí klíčové metropole v rámci České republiky a také sousedních zemí, jako jsou Slovensko či Rakousko,“ dodal mluvčí RegioJetu.

Autor: