Cestující „ilegálně“ zachránili zničenou vitráž u metra Vltavská

  18:30
Dobrovolníci vyčistili zabarvenou a rozbitou plastiku na stanici metra Vltavská. Do obnovy zapomenuté vitráže se pustili bez povolení dopravního podniku, ten jim ale nakonec pomohl s finální úpravou. K opravě vitráže se přidal i její autor.

Petr Zeman trávil hodiny odstraňováním barvy z plastiky. Následnou opravu zaplatil dopravní podnik. | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Skutečnou ozdobou nově zbudované stanice metra Vltavská na lince C se v roce 1984 stala tehdy už rok stará originální vitráž od uměleckých sklářů Václava Zajíce a Jana Fišery. Přestože bývala neodmyslitelnou součástí vestibulu, později jako by se na ni zapomnělo.

V omšelém místě poblíž betonového kolosu magistrály se cestující obvykle příliš dlouho zdržovat nechtěli a v 90. letech zdi stanice pravidelně „zdobili“ sprejeři. Dílo nakonec sešlo z očí úplně, když v minulé dekádě tehdejší vedení magistrátu oslovilo umělce, kteří celou stěnu stanice zamalovali.

Pod nánosy barvy a částečně rozbitá zůstala vitráž další roky, aniž by si jí všimla většina kolemjdoucích.

Mezi takové však nepatřil Petr Zeman, který tudy pravidelně chodí. Dlouho přemýšlel, jak neobvyklou památku zachránit. Až na jaře roku 2014 svůj záměr zveřejnil na sociálních sítích a vyzval zájemce, ať se s ním sami do obnovy pustí. S malou skupinou dobrovolníků pak pravidelně chodil seškrabávat barvu ze skleněné plastiky.

Čištění bez povolení

Přestože je celý vestibul v majetku dopravního podniku, žádné povolení k úpravám od něj neměl. Bez většího zájmu cestujících, městské policie a dokonce i dozorčích ve stanici metra se nadšencům během sedmi setkání podařilo sklo na podzim roku 2014 úplně vyčistit.

Pražský dopravní podnik takový postup ani zpětně neschvaluje, byť vedl k záchraně jeho vlastní poničené památky.

„Obecně platí, že na veškeré práce cizích organizací v prostorách metra musí být vydán souhlas. Ani aktivita občanů v tomto případu není možná bez souhlasu dopravního podniku, ale i souhlasu autora díla,“ upozorňuje mluvčí podniku Aneta Řehková.

Odstraněním barev však pro Petra Zemana práce neskončila. Naopak nejsložitější část na něj teprve čekala. Jako výrazně větší problém se totiž ukázalo pět rozbitých skleněných dlaždic, ze kterých je vitráž složena. Proto neváhal a rozhodl se najít původní autory a oslovit je, zda by byli ochotni se po letech na známé místo vrátit a dodělat chybějící části. A měl štěstí.

„Podařilo se je oba kontaktovat, přičemž Václav Zajíc nám vyjádřil podporu a Jan Fišera se s námi setkal a dokonce se nabídl, že plastiku doplní původními cihličkami. V době jejího vzniku se jich totiž vyrobilo více a shodou okolností měl některé z nich po celou dobu doma,“ vypráví téměř neuvěřitelnou historku Zeman, který je zároveň zakladatelem iniciativy Prázdné domy.

Teprve potom začal jednat i s dopravním podnikem. „Chtěli jsme naši činnost zlegalizovat a také donutit dopravní podnik k tomu, aby objednal opravu od Jana Fišery,“ říká s tím, že se mu to dlouho nedařilo. Pomohlo, až když jeho úsilí udělila v únoru roku 2015 záštitu radnice Prahy 7.

Dopravní podnik se později s uměleckým sklářem přece jen dohodl, a ten poškozenou vitráž opravil. Práce byly dokončeny teprve letos na konci srpna.

„Celkové náklady činily 164 tisíc korun a zahrnovaly opravu obvodové mosazné bandáže a poškozených skel i doplnění nových,“ vyjmenovala Řehková.

Podle ní by většinu nákladů měla proplatit pojišťovna. Kromě toho se dopravní podnik kvůli dřívějšímu poškození vitráže obrátil na policii, která případ řeší jako vandalismus.

Osud nadzemní části stanice včetně obnoveného díla je nejistý. Město plánuje do deseti let místo přebudovat. Vzniknout tady má mimo jiné nová koncertní hala.