Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Děčín se dočkal Vilsnické spojky, uleví dopravě a pomůže při povodních

  16:02
Řidičům a obyvatelům Děčína se po roce a půl trvajících dopravních komplikacích ulevilo. Otevřela se tu 1 877 metrů dlouhá Vilsnická spojka, která je přeložkou silnice I/62, jež odvede tranzitní dopravu mezi Ústím nad Labem a Libercem z města i z přetížené Ústecké ulice v průmyslové části.

Dnes otevřená Vilsnická spojka (více o její výstavbě v článku Průjezd Děčínem se na rok a půl zavře kvůli stavbě Vilsnické spojky) vyšla na 632 milionů korun. „Pro město je tato stavba velmi důležitá a jsem rád, že se po ní už jezdí,“ prohlásil na místě ministr dopravy Dan Ťok.

Fotogalerie

„Nejsem úplně spokojen, že nebyl dodržen dubnový termín dostavby. Bohužel sítě zaznamenané v historických plánech byly jinde a přeložky komplikovaly stavbu. Zatím podle zákona přeložky musí udělat pouze jejich majitelé. Budu se snažit, aby to v zákoně nebylo a stavby bylo možné dělat rychleji,“ slíbil Ťok.

Otevření spojky uvítal šéf krajské dopravní policie Jiří Ušák, podle kterého se zlepší průjezd Děčínem. 

„A to i v dopravní špičce. Při stavbě se městem projelo za 40 minut, letos na jaře za 20 a nyní to bude jen pár minut. A plynulá doprava je bezpečná doprava,“ zdůraznil Ušák.

Přípravné práce a stavba pilířů mostu, který je součástí Vilsnické spojky, začaly už 15. září 2016. Samotný most je dlouhý 240 metrů, má sedm polí, pět pilířů a dvě opěry. 

Je to nejdůležitější stavba pro město, řekla primátorka

„Stavbě také předcházely přeložky velmi vysokého napětí. Po jejich dokončení jsme zjistili, že tam zůstala řada dalších překážek a nikdo o tom nic nevěděl. Celý první rok stavby jsme s napětím čekali, co všechno nás zastaví. Některé sítě byly i pod založením pilířů estakády a vše se muselo přeprojektovat a postavit trošku jinak. Pak už vše šlo hladce,“ sdělil Petr Živnůstka, výrobní ředitel společnosti Silnice Group.

Tato firma má za sebou kromě estakády také kruhovou křižovatku u Lidlu, lávku pro pěší, 113 menších objektů a vyhotovení 37 798 metrů čtverečních vozovek.

Podle primátorky Děčína Marie Blažkové je dokončená spojka nejdůležitější stavbou pro město za posledních mnoho let. 

„Máme za sebou velmi náročné období, které ovlivnilo celé město. Nyní se dopravě ulehčí. Spojka pomůže i při záplavách, protože už se z Nového mostu nebude sjíždět, což při záplavě nešlo a Děčín zůstal odříznutý od Ústí nad Labem,“ zhodnotila primátorka města, které se už před 40 lety na stavbu připravilo.

Počítáme i s dalšími stavbami, ujistil ministr

Zbořena byla řada domů, benzinová pumpa, sídlo technických služeb. A čtyřicet let se nic nedělo. Na tuto stavbu město čekalo vůbec nejdéle. 

„Doufejme, že stejně dlouho nebudeme čekat na Folknářskou spojku, což je přeložka silnice I/13 v Kamenické ulici, okružní křižovatku v Benešovské ulici, na jez i na dálniční přivaděč přes Jílové a Libouchec. Na tyto stavby město čeká také už roky,“ upozornila Blažková.

Podle Ťoka se i s těmito stavbami počítá a vládou musí projít koncepce vodní dopravy. 

„Byli bychom rádi, kdybychom stavbu jezu zahájili. Komplikuje to ale zařazení této oblasti na seznam evropsky chráněných území Natura 2000. Doufám ale, se s tím vypořádáme a že příští rok bude hotová EIA a pak přijde na řadu územní rozhodnutí a stavební povolení,“ uvedl ministr.

V případě dálničního přivaděče se stále rozhoduje o tom, kudy ho k dálnici D8 postavit. 

„Vyslechli jsme si požadavky města i kraje a budeme hledat takové řešení, které bude vyhovovat Děčínu. Doufám, že rozhodnutí o variantě zvládneme do konce roku,“ zmínil Ťok, podle kterého by se příprava všech staveb měla výrazně zrychlit.

„V druhé polovině roku chceme přijít s vylepšeným zákonem o liniových stavbách. Pak dokážeme přípravu staveb urychlit o tři roky,“ předeslal ministr.