Velocipedista touží po unikátním favoritu od „best mechanika“

  18:48
Velocipedista. Toto pojmenování z prvopočátků cyklistiky hrdě nosí sedmapadesátiletý Pavel Žižka z Ostravy, člen Klubu českých velocipedistů Hrabová, vzniklého už v roce 1906. V současnosti má 36 členů.

Průvod vojáků, legionářů, hasičů či velocipedistů zahájil sobotní část oslav stého výročí Československa v Ostravě. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Vyznavači cyklistických počátků dbají i na dobové oblečení – vlněné dresy, pumpky, ponožky, vesty, motýlky, kožené přilby, bekovky nebo klobouky.

V takřka dokonalém původním vybavení pak šlapou do pedálů na různých slavnostních akcích a vyjížďkách, například nedávno byli zpestřením ostravského průvodu ke století republiky.

Fotogalerie

Stará kola členové klubu shánějí většinou od lidí, kteří se jich chtějí zbavit, protože jim leží na půdě nebo překáží ve sklepě. 

„Zrovna v průvodu v Ostravě jsem jel na historickém německém velocipedu Waffenrad Steyr. Když jsem ho kupoval, netušil jsem, že si odvážím takovou vzácnost. Tato kola se nejdříve dovážela a pak se někdy kolem roku 1935 v licenci montovala ve Zbrojovce Brno,“ popisuje Žižka, profesí programátor.

Jeho sbírka zahrnuje asi dvacet starých kol, některá ještě ani nemá složená. Žižka současně upozorňuje na řadu kuriozit, například na přehazovačku s opačným chodem, kvůli čemuž při přetržení lanka hrozí namotání přehazovačky do špic. Nebo na kola s vícerychlostními zadními náboji.

Některé náhradní díly jsou stále k sehnání, jiné si v klubu musejí vyrobit sami. „Nyní hledáme prostory pro klubovnu. Chceme místnost, kde bychom některé kousky z naší sbírky mohli vystavit a prezentovat,“ vysvětluje Žižka.

Asi největší atrakcí při slavnostních vyjížďkách jsou elegantní vysoká kola. Majiteli těchto cenných replik jsou v Ostravě dva členové. Velociped s velkým předním a malým zadním kolem jezdil po ulicích na přelomu devatenáctého století. Kolo nemá volnoběh, takže velocipedista neustále šlape.

Žižka však uklidňuje, že vysoké kolo sice vypadá nebezpečně, ale jezdit na něm není moc náročné. 

„Stačí trochu zručnosti a tréninku. Cyklista také potřebuje větší prostor na seskočení. Naši členové na nich dojedou z Hrabové na Hukvaldy a zpět. Replika vysokého kola stojí bez doplňků zhruba 36 tisíc korun, vylepšené může přijít i na 90 tisíc a více,“ přibližuje.

Žižka však touží sehnat tuzemské kolo značky Favorit speciál, který vyrobil František Babický, a to nejlépe s díly Campagnolo.

„Babický byl pracovníkem rokycanského závodu Favorit a na zahraničních webech je označován jako best mechanik, tedy ten nejlepší. Sestavoval závodní speciály na Závody míru i olympiády. Mít kolo od něj je asi přáním každého sběratele starých kol. Rámy jeho kol zdobí Babického monogram FB, což je první věc, na kterou se u starého favorita díváme,“ popisuje.

Velocipedisté se účastní i závodů. „Před dvěma lety jsme dokonce byli nejúspěšnější na světě na mistrovství světa historických kol. Sedm z našeho klubu na okruhu v Německu ujelo v určeném čase nejvíce kilometrů,“ těší Žižku. Upozorňuje na rok 2022, kdy se toto mistrovství světa uskuteční v Ostravě.