Osiřelou trať z Jesenicka nikdo nechtěl ani po slevě, brzy bude zadarmo

  18:34
Ani na druhý pokus se nepodařilo prodat nevyužívanou železniční trať mezi Velkou Kraší a Vidnavou na Jesenicku. Zájemce se nenašel ani přesto, že Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) výrazně slevila - z původní ceny 3,9 milionu korun na 1,15 milionu.
(ilustrační foto)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Stolař, MAFRA

To, že v pomyslné frontě na trať nebude stát zástup zájemců, naznačila už její prohlídka, které se před nedávnem zúčastnil pouze zástupce Velké Kraše. Ani ta ale nakonec na nabídku nezareagovala.

„Do prodeje trati Vidnava – Velká Kraš nepodal žádný zájemce v termínu nabídku,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Podle ní bude následující postup takový, že SŽDC do měsíce připraví třetí kolo prodeje. A cena trati oproti stávající nabídce ještě o zhruba polovinu klesne.

Pokud se ani poté nenajde kupec, bude opuštěná trať nabídnuta podle stanovených pravidel k bezúplatnému převodu. Příležitost získat ji zdarma bude mít nejdříve ministerstvo obrany, poté dá SŽDC šanci krajské či obecní samosprávě.

„V tomto případě však musí splnit podmínku zajištění provozuschopnosti tratě po dobu minimálně pěti let. Pokud se ani v takovém případě nenajde zájemce, může být zahájen proces zrušení tratě a následně pak může být znovu nabídnuta kraji či obci k využití ve veřejném zájmu,“ vysvětlila Šubová.

Zájem o trať zatím brzdí podmínka zachování provozu

Starostka Velké Kraše Vlasta Kočí potvrdila, že obec nabídku na koupi nakonec nedala.

„Podmínky pro nás nejsou zajímavé, takže vyčkáme. Rozhodně jsme ale myšlenku získat trať a využít ji neopustili,“ uvedla.

Jaké má do budoucna s železnicí plány, starostka prozatím nesdělila. Už před časem však řekla, že uvedení trati do provozuschopného stavu a obnovení provozu nepřipadá kvůli nezájmu lidí v úvahu.

Je tedy velmi pravděpodobné, že pokud Velká Kraš nekoupí trať v příštím kole za sníženou cenou, nebude mít zájem ani v první vlně nabídky na bezúplatný převod, právě proto, že by musela obnovit provoz a vysoce ztrátovou trať pět let financovat.

Obec tak zřejmě vyčká do chvíle, kdy dojde k oficiálnímu zrušení trati a poté se naskytne příležitost využít ji pro cestovní ruch. Bude tak možné místo ní například postavit cyklostezku nebo tam provozovat šlapací drezínu pro turisty. Celý proces tak může trvat ještě několik let.

Trať ztratila význam po druhé světové válce

Starostovi Vidnavy Rostislavu Kačorovi se plán líbí a připustil, že město, kde trať končí, by mohlo s Velkou Kraší spolupracovat.

„Umím si představit, že bychom se domluvili a připravili společný projekt, protože pro jednu obec to může být velmi náročné. Ale na půdě rady či zastupitelstva jsme o tom ještě nejednali,“ uvedl Kačora.

Také podle něj je obnovení provozu na trati nereálné. „Nedá se předpokládat, že by se na trať lidé vrátili,“ dodal starosta Vidnavy.

Provoz v úseku Velká Kraš – Vidnava byl zahájen v roce 1897. Poté byla trať prodloužena z Vidnavy do polské Nysy, stavba byla dokončena v roce 1912. Po druhé světové válce však byla veškerá přeshraniční železniční doprava v této oblasti zrušena a železnice mezi Vidnavou a Nysou zanikla. Tím se také snížil význam trati mezi Vidnavou a Velkou Kraší.

Kvůli nezájmu lidí a velké ztrátovosti tam přestal Olomoucký kraj v roce 2010 objednávat dopravu. V prosinci téhož roku tak skončil provoz a od té doby je trať opuštěná. S obnovením pravidelné dopravy v tomto úseku kraj nepočítá.