Opuštěná trať do Vidnavy znovu zůstala bez kupce, na tahu je stát a obce

  12:08
Ani třetí pokus prodat zrušenou železniční trať mezi Velkou Kraší a Vidnavou na Jesenicku nebyl úspěšný. Nikdo o ni neměl zájem přesto, že cena už klesla ze 3,9 milionu na pouhých 560 tisíc korun.
Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nyní trať nabídne zadarmo ministerstvu obrany pro strategické účely.

„Pokud ji ministerstvo nebude potřebovat, nabídneme ji poté bezúplatně samosprávám,“ nastínil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Podle něj ale samosprávy nemohou zrušenou trať po dobu pěti let využít jinak než pro jízdu vlaků.

„Pokud dopravu neobnoví, musí trať zachovat ve stávajícím stavu. Po tuto dobu tam nelze budovat cokoli jiného,“ vysvětlil mluvčí SŽDC.

Doplnil, že po tuto dobu je trať blokována pro případného zájemce, který by tam chtěl dopravu obnovit.

„Pokud se ani v takovém případě nenajde zájemce, bude zahájen proces zrušení tratě a následně pak může být znovu nabídnuta kraji či obcím k využití ve veřejném zájmu. To znamená, že potom může být využita i pro jiné účely, například pro stavbu cyklostezky,“ popsal Illiaš.

Trať ztratila význam po druhé světové válce

O trať měla v prvním kole prodeje zájem Velká Kraš, kvůli ceně však nakonec od koupě ustoupila.

„Podmínky pro nás nejsou zajímavé, takže vyčkáme,“ sdělila tehdy starostka Velké Kraše Vlasta Kočí. Tehdy také řekla, že obnovení provozu nepřipadá kvůli nezájmu zdejších lidí o železniční dopravu v úvahu.

V dalších kolech prodeje už obec nabídku nepodala. Jak Velká Kraš zareaguje nyní, není jasné, redakci MF DNES se starostku nepodařilo kontaktovat.

Provoz v úseku Velká Kraš – Vidnava byl zahájen v roce 1897. Poté byla trať prodloužena do polské Nysy, dostavba skončila v roce 1912. Po druhé světové válce však byla veškerá přeshraniční železniční doprava v této oblasti zrušena a železnice mezi Vidnavou a Nysou zanikla. Tím se také snížil význam trati mezi Vidnavou a Velkou Kraší.

Kvůli nezájmu lidí a velké ztrátovosti tam přestal Olomoucký kraj v roce 2010 objednávat dopravu. V prosinci téhož roku tak skončil provoz a od té doby je trať opuštěná. S obnovením pravidelné dopravy v tomto úseku kraj nepočítá.