Meziříčí musí dočasně zpoplatnit MHD, zdarma bude zase v roce 2021

  16:18
Ve Valašském Meziříčí už lidé nebudou jezdit v hromadné dopravě zdarma. Město musí jízdné načas zpoplatnit, aby dostálo zákonům. V roce 2021 slíbilo bezplatný režim vrátit.
Ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto:  Michal Šula, MAFRA

Po dvou letech, kdy byla městská hromadná doprava ve Valašském Meziříčí zdarma, budou lidé za svezení znovu platit. Změna je to ale jen dočasná, město ji zavádí přesně na 14 měsíců. Od letošního listopadu do konce roku 2020.

„Potom se chceme k bezplatnému režimu zase vrátit,“ uvedl starosta Robert Stržínek.

Vedení města navíc našlo řešení, které nebude cestující příliš bolet. „MHD teď nebude zdarma, ale skoro zdarma,“ dodal Stržínek.

Dospělí zaplatí za jízdné na celou dobu maximálně 200 korun. Z toho 130 korun stojí čipová karta, kterou velká část cestujících už vlastní, a 70 korun bude cena samotné jízdenky. Děti mají slevu a jezdit tak budou s čipovou kartou jen za 30 korun.

Důvodem jsou plánované změny v systému dopravy. Město hledá optimální trasy, četnost linek a také návaznost na příměstské spoje.

Protože ale v listopadu vyprší smlouva se stávajícím dopravcem a město nemělo včas dostatek podkladů, aby vypsalo novou soutěž, muselo přistoupit k takzvanému přímému zadání. Dohodlo se se stávajícím dopravcem na časově omezeném pokračování spolupráce.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

„V takovém případě ale podle evropského práva nesmí být jízdné zdarma. Proto jsme hledali možnost, jak lidem nabídnout co možná nejlevnější variantu,“ doplnil Stržínek.

Vypsat soutěž město může teprve poté, co nashromáždí údaje. Stěžejní je počet kilometrů, které vozy MHD najezdí. Ten totiž zásadně ovlivní celkovou cenu zakázky.

V současnosti testují obousměrnou okružní linku nebo vytipovávají málo vytížené spoje, které zruší.

To je ale jen jedna část problému. Tou druhou je fakt, že ani Zlínský kraj zatím nemá ukončený výběr dopravce. Není tedy rozhodnuto o příměstských linkách. Na ně má ale hromadná doprava ve městě navazovat.

Kraj už dopravce vysoutěžil, jenže antimonopolní úřad v dubnu zrušil veřejnou soutěž kvůli pochybením v jejím zadání. Hejtmanství sice podalo rozklad, musí však počkat na konečné rozhodnutí. Očekává ho zřejmě v červenci.

„O dopravci bude ale rozhodnuto do konce června,“ připomněl náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Botek, že kraj nyní hledá dopravce na přechodnou dobu.

Možnost jezdit zdarma zvedla zájem o MHD

Už dopředu kraj avizoval změny v dopravě, mimo jiné častější spoje a lepší dopravní obslužnost celého území. Autobusy měly najezdit o pět milionů kilometrů více.

Mohlo by se tak stát, že okrajové části Meziříčí nebo okolní obce, do nichž dnes zajíždí městská doprava, budou mít po změně krajského systému dostatek příměstských linek a nebudou stát o MHD.

Krajský plán sice byl kritizován, především kvůli finanční náročnosti. Za dopravní obslužnost by zaplatil ročně až o 600 milionů korun navíc. Zatím ale zůstává.

Otazník visí i nad prostorem meziříčského autobusového nádraží. To totiž patří společnosti, která v krajském tendru neuspěla, a není jasné, zda a za jakých podmínek by umožnila jeho další využívání.

„Je možné, že nový dopravce požádá o možnost využívat terminál u vlakového nádraží. Tomu bychom pak museli uzpůsobit trasy linek MHD,“ připomněl vedoucí odboru komunálních služeb David Černoch.

Možnost jezdit zdarma zvedla v Meziříčí zájem o hromadnou dopravu o 40 procent, v roce 2018 ji využilo 875 tisíc cestujících. Za bezplatné jízdné město ročně připlácí zhruba 2,5 milionu, což bez potíží pokryje z výběru pokut za rychlost. Neukáznění řidiči přispívají do městské pokladny v průměru 1,5 milionu korun měsíčně.