Silnice se rozšiřují o třetí pruhy. Jízda bude rychlejší a bezpečnější

  6:30
Rychleji i bezpečněji. Silnice v Libereckém kraji dostávají třetí „předjížděcí“ pruh. Řidičům ušetří nervy, mají také snížit počet nehod. Ředitelství silnic a dálnic nyní buduje takzvané uspořádání 2+1 na několika místech v zemi, konkrétně na jedenácti úsecích silnic.

Práce na rozšiřování nebezpečného úseku u Jítravy. | foto: Ota BartovskýMAFRA

V Libereckém kraji v nejbližší době zlepší dopravu na třech silnicích. V běhu jsou práce na rozšíření silnice první třídy číslo 65 mezi Jabloncem nad Nisou a odbočkou na Rádlo. Úprava vyjde na 26 milionů korun včetně daně. Bezpečněji předjíždět budou moci řidiči v tomto úseku už v říjnu.

„Úprava má velký význam pro bezpečnost a plynulost dopravy. Nervózní řidiči ve směru z Jablonce nemohli předjet, často pak přejížděli dvojitou plnou čáru, kde se čelně srazili s protijedoucím vozidlem. Přinášelo to i smrtelné nehody,“ řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

„Tato silnice je ideálním příkladem, kdy je tato relativně levná změna možná a potřebná. Pro řidiče jedoucího z Harrachova nebo Tanvaldu směrem na Jablonec to bude možná první místo, kde budou moci bezpečně předjet,“ vítá přestavbu vedoucí krajského odboru dopravy Jan Čáp.

Nově budovaný úsek měří necelých 1,5 kilometru. Na silnici je zatím jen dvoupruh ve stoupání od odbočky na Rychnov ve směru do Jablonce.
„Díky novému pruhu bude předjíždění jednoznačně bezpečnější,“ zhodnotil opravu Vlastimil Malý, komunikační inženýr liberecké dopravní policie.

Časem na silnici číslo 65 těchto míst s třetím pruhem zřejmě přibude. Podle studie ŘSD by mohly další pruhy vzniknout mezi Rádlem a Dobrou Vodou i v klesání mezi Rychnovem a Rádelským Mlýnem. „Pokud vybudují všechny plánované třípruhy, bude silnice kapacitnější a bezpečnější,“ je přesvědčen Jan Čáp.

Stoupání u Jítravy patřilo mezi nejnebezpečnější úseky

Nový bezpečnější třípruh právě dělníci dokončují u Jítravy. Úprava měří 1,2 kilometru. I s daní stála 13 milionů korun. Třetí pruh začne řidičům sloužit už od pondělí.

Několikasetmetrové stoupání od Jítravy až po křižovatku s Dolní Suchou ve směru na Liberec na silnici první třídy číslo 13 dokonce ještě donedávna patřilo k nejnebezpečnějším silničním úsekům v zemi. Místo se totiž kvůli vážným nehodám před dvěma lety dostalo do Automapy sestavované společností Allianz.

Její statistika vychází z dat policejní databáze dopravních nehod. V místě se za rok 2015 stalo šest nehod. Při haváriích zemřeli tři lidé, dvě osoby utrpěly těžká zranění. Čtyři pasažéři skončili s lehkými poraněními. Za většinu nehod mohla neukázněnost řidičů.

Předjížděli ve velmi nepřehledném úseku, kde to bylo zakázané. „Při předjíždění se už pak nestačí zařadit,“ vysvětloval loni policista Vlastimil Malý princip většiny nehod u Jítravy.

„Oprava umožní bezpečné předjetí pomalých vozidel ve směru na Liberec, a výrazně tak sníží riziko dopravních nehod kvůli nebezpečnému předjíždění,“ slibuje si od třetího pruhu ŘSD ústy své mluvčí Niny Ledvinové. Bezpečnost a plynulost provozu zvýší u Jítravy i vybudování levého odbočovacího pruhu před křižovatkou na Dolní Suchou.

Po nové silnici z libereckých Kunratic do jabloneckých Rýnovic se řidiči svezou až příští rok v květnu. Také tato stavba má kromě úspory času přinést i bezpečnější předjíždění. Třetí pruh ve směru do Jablonce bude v délce 800 metrů.

Autor: