Ekologové vyhráli soud, úsek D8 nemá povolení. Přesto se po něm jezdí

  11:02
Děti Země vyhrály soudní spor o úsek dálnice D8 přes České středohoří, který se otevřel v prosinci 2016 a stále je v předčasném užívání. Téměř pětikilometrovou část D8 u Řehlovic zřejmě čeká nové řízení včetně posudku vlivu na životní prostředí (EIA).

Úsek dálnice D8 poblíž Řehlovic | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Nejvyšší správní soud minulý pátek uznal oprávněnost žádosti Dětí Země o obnovu stavebního řízení, kterou úřady opakovaně zamítaly (o žádosti ekologů více zde).

„Z rozsudku vyplývá, že Krajský úřad v Ústí nad Labem i ministerstvo pro místní rozvoj porušily zákon a právo veřejnosti účastnit se procesu hodnocení vlivů dálnice D8 na životní prostředí, které v roce 1996 proběhlo nezákonným způsobem. Takže kvůli tomu nemá trasa dálnice žádné pravomocné územní rozhodnutí,“ řekl šéf Dětí Země Miroslav Patrik.

To však podle ekologů neznamená, že by se kvůli tomu autostráda zavřela.

„Na provoz samotné dálnice rozhodnutí soudu nemá vliv. Je to celé absurdní, na část dálnice D8, která je v provozu, odvádí tranzitní dopravu z okolních měst a zachraňuje lidské životy. To máme dělat nové posouzení vlivu na životní prostředí, nové územní řízení a nové stavební povolení?“ reagoval pro MF DNES ministr dopravy Dan Ťok.

„Jedinec zaměstnává soudy a veřejné úřady kvůli tomu, jestli je všude správně razítko a úředník někde neudělal od devadesátých let formální chybu,“ dodal ministr. 

Děti Země uspěly se 14 žalobami

Nejvyšší soud ale vidí situaci odlišně. Pokud by se ukázalo, že záměr zmíněného úseku stavby porušuje závazné právní požadavky, musí být odpovídajícím způsobem upraven, nebo možná dokonce zcela zastaven. A skutečnost, že dálnice je zatím hotová, nemůže hrát při novém posouzení žádnou významnou roli. 

„Soud v rozsudku nijak neurčil, jaký bude výsledek obnoveného stavebního řízení. Ten se bude odvíjet zejména z výsledků posuzování vlivů na životní prostředí, které mohou vést ke stanovení nových podmínek či podmínek odlišných od původního stavebního povolení,“ sdělila mluvčí Nejvyššího správního soudu Sylva Dostálová.

Děti Země a další ekologické organizace podaly kvůli stavbě D8 27 žalob, se čtrnácti uspěly. Podle Patrika poslední rozhodnutí soudu ukázalo, že ekologické organizace jsou v řízeních o velkých stavbách důležité. 

„Příkladem je právě dálnice D8, u níž jsme na nezákonný výběr koridoru a trasy přes sesuvné území, která navíc poškozuje krajinný ráz Českého středohoří se vzácnými organismy, upozorňovali od roku 1996. Stát si ale dálnici D8 prosadil švindlem,“ tvrdí Patrik.

Zbytečné administrativní chyby, říká ministr

Naopak podle ministra Ťoka se opět ukazuje, jak je celý systém povolování staveb komplikovaný a mohou v něm vznikat zbytečné administrativní chyby.

„Ty pan Patrik využívá, aby jen něco narušoval, zastavil, ale reálně to přírodě nebo občanům nic nepřináší. Vede svou válku proti úředníkům, kterou poškozuje veřejný zájem dostat těžkou nákladní dopravu na bezpečnější dálnice a chránit samotného člověka. O to víc musíme dotáhnout změny umožňující urychlení výstavby a zaměřit se na zjednodušení celého stavebního řízení,“ přiblížil ministr.

Dálnici přes Středohoří dlouhou 16,4 kilometru (poslední soud se týkal jen části této trasy) stíhá řada komplikací – 7. června 2013 na ni u Dobkoviček sjel obří sesuv půdy, předloni na podzim se musel rozebrat už hotový nájezd na prackovickou estakádu, který ujížděl.

Až loni v září se mohly otevřít oba mosty estakády, které se ovšem od jara do podzimu budou střídavě zavírat kvůli dalšímu kotvení.

U konce není ani soud, který má určit, zda za červnový sesuv může stavba D8, či lom Dobkovičky. Protože znalecké posudky se liší, soud rozhodl o zpracování revizního posudku. A kvůli sesuvu stále nejezdí vlaky na zničené trati Lovosice–Úpořiny, jejíž oprava má stát 800 milionů.

Řidičům se otevřela dálnice D8 přes České středohoří bez omezení: