Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidičům v Pardubickém kraji hrozí, že doplatí na hádky o uklízení sněhu

  10:50
Do Lanškrouna přijel minulý týden sypač, který chtěl nabrat sůl a ošetřit kluzkou silnici první třídy. Silničáři ale sůl nevydali. Je to jeden z příkladů, jak řidiči doplácejí na studenou válku, jež vypukla mezi krajskými silničáři a soukromníky, kteří od nich letos převzali zimní údržbu silnic prvních tříd.

(ilustrační snímek) | foto: Rostislav Hányš, MF DNES

Kvůli novému modelu zimní údržby v Pardubickém kraji je dusno. Vedení Pardubického kraje obviňuje soukromé firmy, že je zastihla zima nepřipravené, a výsledkem byly nesjízdné vozovky.

Státní organizace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kritizuje zase kraj a jeho silničáře, že dělají soukromníkům naschvály. Zemědělci najednou se starší technikou ošetřují silnice první třídy, moderní vozy nakoupené za dotace skončily na dvojkách a trojkách. Letos se opravdu vyplatí jezdit opatrně.

Potíže podle hejtmana Martina Netolického z ČSSD způsobil stát, když vzal zimní údržbu krajským silničářům a svěřil ji soukromým firmám. „V tomto případě hazardujeme s lidskými životy,“ uvedl hejtman.

„Pardubický kraj neustále klade překážky, aby se prokázalo, že oni zajišťovali údržbu lépe,“ říká mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

ŘSD: Krajští silničáři nám odmítli pomoc

Původní nápad, třebaže se hejtmanovi absolutně nelíbil, nezněl úplně špatně. Ministerstvo dopravy připravilo tendry na zajištění zimní údržby na dalších osm let, které srazily cenu o stamiliony dolů.

Jenže v Pardubicích, jako v jediném kraji, se soutěž nepovedla a ŘSD na poslední chvíli hledalo, kdo by silnice první třídy v zimě prohrnul a posolil. Požádalo o pomoc Správu a údržbu Pardubického kraje (SÚS), ta ale odmítla.

„Reálně by nám například hrozilo, že budeme vracet dotace, za něž jsme pořídili novou techniku. Do takového rizika jsme jít nemohli,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

„ŘSD nemělo jinou možnost, než narychlo zadat údržbu jinému subjektu, který je schopen v mimořádně krátkém čase provést mobilizaci prostředků pro zajištění požadované služby. V tendru na osm let je na mobilizaci lhůta pět měsíců,“ uvedl Rýdl.

Formou přímého zadání svěřilo ŘSD zimní údržbu na rok konsorciu firem Eurovia a Sovis za bezmála 87 milionů korun, které muselo shánět techniku na poslední chvíli.

Obrátilo se i na malé firmy se staršími stroji. Část silnic, například z Dražkovic přes Chrudim až k Zámrsku, nebo silnici I/43 od Březové až do Králík, pro soukromníky dokonce uklízí SÚS. A to se ukázalo jako problém. Krajští silničáři totiž požadují za tuto službu podle ŘSD poměrně vysoké částky. Vyšší, než kolik stát soukromníkům za zimní údržbu platí.

ŘSD za tím vidí schválnost. „Kraj se pouze nesmířil se skutečností, že přišel o údržbu silnic prvních tříd, a tím o převážnou část hospodářského výsledku SÚS, kterou dotoval jiné činnosti,“ uvedl Rýdl.

„Tuto záležitost vnímáme zcela profesionálně, neplýtváme energií na pocity a emoce. Umělé překážky a průtahy v tom může vidět jen ten, kdo nepochopil limity, které má naše organizace pracující ve veřejném prostoru,“ uvedl Němec.

SÚS: Bez smlouvy jim sůl nenaložíme

Konsorcium minulý týden na úseky, které má čistit SÚS, povolalo sypače z jiných částí kraje. Takže silnice nebyly ošetřené včas a ještě to vyvolalo zlou krev.

Když například přijel soukromý sypač do Lanškrouna pro sůl, krajští silničáři ji naložit odmítli. „Pokud někdo chce od nás odebírat sůl, musí se tak dít na základě smlouvy a jejích podmínek a nakládat ji je možné jen na vozy, které jsou ve smlouvě specifikovány,“ uvedl provozní náměstek SÚS Marian Cvrkal.

„SÚS začala dělat naschvály. Když o zimní údržbu přišli, proč by někomu měli pomoci?“ uvedl Aleš Votočka, jednatel Agrodílny Oldříš, která pro konsorcium nyní jezdí. Firma Eurovia problémy nepřipouští. „Splnili jsme všechny podmínky stanovené investorem,“ uvedla tisková mluvčí společnosti Eurovia Iveta Štočková.

Hádky o zimní údržbu nejspíš skončí nějakým křehkým smírem. Zda ale budou silnice vypadat minimálně stejně jako v uplynulých letech, to se teprve ukáže.

„My potřebujeme zajištěnou údržbu, pokud bude vše fungovat, jak má, tak osobně s tím problém nemám. Záleží na tom, co přinese zima,“ uvedla starostka Borové u Poličky Lenka Tlustá.

„Je potřeba brát v úvahu, že se jedná o novou věc, která může vykazovat určité potíže,“ uvedl Němec.