Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Uherské Hradiště plánuje budoucnost, chce dopravu po řece i obchvat

  10:38
Na papíře to vypadá jako téměř ideální místo k životu. Plán, který schválili zastupitelé Uherského Hradiště, počítá s možným rozvojem města do roku 2030. Podle této vize je pro město klíčové zlepšit dopravu.

Podle jedné z vizí by se obyvatelé některých částí Uherského Hradiště mohli dopravovat i po řece Moravě. Na snímku je přístaviště nedaleko centra města. | foto: Baťův kanál

Hradiště má podle plánu být méně zaplněné auty a více cyklisty, městskými autobusy a pěšími. Lodě na řece Moravě a Olšavě převážejí cestující z Jarošova do centra a odtud na sídliště Štěpnice. Nákladní auta město objíždějí po obchvatu napojeném na dálniční síť.

V nových domech v areálu nemocnice bydlí stovky lidí, kteří stejně jako ostatní obyvatelé relaxují o víkendech na upravených březích řeky nebo mezi slováckými staveními v parku Rochus.

Památník obětem totalitních režimů ve zrekonstruované věznici navštěvují lidé z celé země či zahraničí, kteří mohou využívat letiště v Kunovicích, které je znovu otevřeno pro osobní dopravu.

Sportovci trénují v moderní hale, Slovácké divadlo baví diváky ve vlastní budově, Masarykovo náměstí je opravené a seniorům pomáhají terénní pracovníci i hospicoví pečovatelé.

Potřebný je obchvat Jarošova i napojení nemocničního areálu

„Je to vize, představa a jakýsi ideál, kterého by se město mělo držet,“ vysvětlil jeden z hlavních zpracovatelů Jaroslav Bičan z útvaru městského architekta.

Do jaké míry bude za dvanáct let naplněný, není jisté. Klíčové budou samozřejmě finance, Hradiště nemá šanci všechny tyto změny zaplatit ze svého rozpočtu.

Důležité ale je, že z dokumentu, který schválili zastupitelé, vyplývají klíčové problémy. Mezi ně patří nadměrná doprava způsobená polohou města i navazujícím souměstím. Po hlavní silnici I/55 vedoucí blízko centra denně projede na 21 tisíc aut. Provoz se navíc zvýšil i ve směru na Jarošov, kde vznikla průmyslová zóna.

„Doprava se nezlepší, dokud se nenapojíme na dálniční síť,“ konstatoval zastupitel Antonín Seďa.

A strategický plán s ním souhlasí. Hradiště potřebuje i obchvat Jarošova nebo napojení nemocničního areálu na současný obchvat.

Letos začnou revoluční změny v městské hromadné dopravě

Podle dokumentu se intenzita dopravy sníží ve chvíli, kdy bude lépe fungovat MHD, přibudou cyklistické stezky, bezpečná parkoviště pro jízdní kola nebo záchytná parkoviště.

„Přetrvávajícím problémem veřejné hromadné dopravy je nedostatečná obsluha některých částí města,“ upozorňují autoři.

Proto do roku 2030 počítají, že MHD bude lépe navazovat na autobusy a vlaky a přibude spojů v noci a o víkendech. Vzniknou i nové zastávky u kina Hvězda, na vlakovém nádraží nebo Palackého náměstí.

Velké změny v MHD hodlá radnice spustit už letos (více v článku Hradiště chce nalákat obyvatele do autobusů).

„Nechceme jen kosmetické změny, ale takové, které přivedou do autobusů více lidí,“ sdělil starosta Stanislav Blaha.

Alternativním způsobem dopravy by mohly být i lodě na řece Moravě a Olšavě, které by propojily přece jen vzdálenější část Jarošov s centrem, se sídlištěm Štěpnice, se Starým Městem a případně i s Kunovicemi.

Za dvanáct let by lidé měli mít k dispozici více otevřených sportovišť a ploch pro rekreační sportovce - třeba skatepark, lezeckou stěnu, lanové centrum nebo multifunkční plavecký bazén u akvaparku.

Podle zastupitelů je třeba také zlepšit podmínky fungování Slováckého divadla. Profesionální scéna, která patří mezi nejúspěšnější u nás, stále sídlí v pronajaté budově. Do roku 2030 by ji už měla vlastnit.

Autor: