Porouchaný vrtulník přepravoval učně popáleného při svařování

  12:10,  aktualizováno  14:25
Popáleniny na ruce si v úterý přivodil učeň z Přerovska při cvičném svařování kovů. Doplatil na to, že si nevzal ochrannou zástěru. Při práci s autogenem mu začal hořet rukáv blůzy. Pro zraněného přiletěl vrtulník záchranářů, který pak musel nouzově přistát s poruchou.

Ilustrační snímek | foto: Marek Burza

„Učeň prováděl cvičné svařování autogenem pod dohledem instruktora, který se předem řádně nepřesvědčil, zda je mladík vybaven ochrannou svářečskou zástěrou. Došlo ke vzplanutí rukávu žákovy montérkové blůzy a následnému popálení,“ popsala přerovská policejní mluvčí Miluše Zajícová.

Doplnila, že policie případ dál vyšetřuje, zajímá se mimo jiné o instruktora, který má učně na praxi na starosti.

Poraněného mladíka záchranáři původně chtěli přepravit z Drahotuší vrtulníkem do popáleninového centra v Brně. Tam ovšem strojem slovenské firmy Air-Transport Europe (ATE) nedoletěli kvůli signalizované závadě motoru.

Vrtulník proto nouzově přistál na olomouckém letišti. „Mladíka si tam převzala sanitka a převezla ho do popáleninového centra v Ostravě,“ řekl mluvčí záchranné služby Zdeněk Hošák (více jsme o incidentu psali zde).

Záchranářský vrtulník je opět v ostrém provozu

Podle Hošáka je zmíněný vrtulník od středečního rána opět ve službě.

„V úterý večer jsme dostali od společnosti ATE informaci, že stroj prošel kompletní kontrolou a posádky s ním mohou opět létat. V ostrém provozu je od dnešních sedmi hodin ráno,“ sdělil Hošák.

Stroj musel v úterý dopoledne přistát poté, co kontrolky na palubní desce začaly signalizovat možnou poruchu motoru. Podle mluvčí firmy ATE Zuzany Hopjakové byla příčinou závady kovová tříska v oleji motoru.

Společnost ATE provozuje olomouckou leteckou záchrannou službu od prvního ledna jakožto vítěz výběrového řízení ministerstva zdravotnictví, jehož hlavním kritériem byla cena. Tento postup výběru řada odborníků kritizovala.

ATE má v Olomouci stroj Agusta A109 K2, který byl vyroben v roce 1991 a má nalétáno 4 468 hodin. Předchozí provozovatel přitom používal modernější helikoptéru Eurocopter EC135 T2+ z roku 2010.

Například hejtman Oto Košta se vyjádřil, že po technické stránce se tak letecká záchranka vrátila do dob svých začátků před 25 lety.

Autor: