Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Túrujete zmrzlé auto? Hrozí vám pokuta!

  9:05
Nikomu z nás se nechce po ránu nasednout do vymrzlého auta, proto si častokrát snažíme před odjezdem ve voze na pár minut zatopit. Místo škrábání tak mnozí z nás pustí topení na přední okno a věnují se něčemu jinému. Málokdo si ale uvědomí, že může jít o přestupek.

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Díky tomu ale obtěžujeme své okolí, a to hlukem i zvýšenou mírou výfukových zplodin. Za tento přestupek u nás hrozí pokuta až 2000 korun. V okolních zemích, například v Německu nebo v Rakousku, je pokuta ještě vyšší.

Zákaz zbytečného volnoběhu stojících aut je v zákoně už delší dobu, podle mluvčí dopravní policie Evy Kropáčové to ale hlídky většinou řeší jen v případech, kdy jsou na nějaký problém někým výslovně upozorněny.

Neexistuje tak ani detailní statistika eventuálních pokut udělených za bezdůvodný volnoběh vozidel. V doprovodném komentáři ale zákon mimo jiné i zmiňuje, že za zbytečné ponechání motoru stojícího v chodu se považuje i delší čekání před železničním přejezdem nebo delší čekání na přepravované osoby. Otázkou ale je, jak posoudit, co je delší čekání nebo nikoliv.

Nejde však jen o hrozící pokuty. V zimě bychom měli být k motorům šetrnější hlavně ve vlastním zájmu. Dlouhý běh motoru na volnoběh není podle odborníků právě ideální například už jen proto, že zpočátku je motorový olej přece jen tužší a nedostatečně maže styčné plochy mezi písty a stěnami válců. Jde ale i o spotřebu. Je totiž přirozené, že elektronika chladnému motoru pomáhá používání směsi, kde je vyšší podíl benzínu nebo nafty. Proto spotřeba roste.

Místo stání na místě je mnohem vhodnější začít klidnou jízdou, tedy nevytáčet motor k jeho vyšším otáčkám. U dieselu je vhodné jezdit zpočátku pod 2000 otáček, u benzínu pod 3000 otáček. Dobré je také včas řadit a nechávat tak padnout otáčky. Pokud bychom totiž hned „šlapali“ na plyn, zásadně se zvýší jak tlaky ve válcích, tak teplota, přičemž roztažnost jednotlivých dílů motoru je rozdílná. Některé materiály se nahřejí mnohem rychleji a jiné ještě nejsou zahřáté.

A pokud se vám v zimě nepodaří nastartovat, často je na vině slabá baterie. V tomto případě bychom měli mít na paměti několik věcí: neměli bychom se pokoušet nastartovat až do úplného vybití baterie a u moderních automobilů se systémem vstřikování bychom se rozhodně neměli pokoušet auto roztlačovat nebo roztahovat. Nejvhodnějším řešením je v takové situaci sáhnout po startovacích kabelech.