Turnov zaskakuje za stát, kvůli inkluzi zaplatí speciální pedagogy

  16:24
Problémy s inkluzí ve školách donutily Turnov, aby začal suplovat stát. Městská rada pošle vůbec poprvé peníze na pedagogy, kteří se budou věnovat žákům s problémy v učení a chování. Mzdy učitelů základních škol přitom nejsou podle zákona věcí měst a obcí, ale státu.
Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Průlomové rozhodnutí turnovských radních by měli schválit zastupitelé ještě letos v listopadu.

„Peníze na platy pedagogů poskytneme školám vůbec poprvé. Využijí je Základní škola Skálova a Základní škola 28. října,“ říká starosta Tomáš Hocke.
Pomoc z města vystačí každé ze škol na jednoho pedagoga pro celý školní rok. Radnice jim pošle 360 000 a 315 000 korun.

„Kdybychom základním školám nepřispěli na přijetí dalšího pedagoga, museli by na něj ředitelé vzít peníze z balíku pro ostatní učitele,“ upozorňuje Hocke. „Překročili jsme dosud nepřekročitelnou hranici. Do takové situace nás dostal stát a doufáme, že nás v ní nenechá dlouho,“ dodává.

Podle místostarostky Petry Houškové přibývá na turnovských školách žáků, kteří potřebují speciální vzdělávání. Hlavně na prvním stupni se ale počty dětí ve třídách blíží až ke třiceti. Pro jednoho učitele je těžké věnovat se samostatně žákům s problémy a zbytku třídy se postarat o hladký průběh vyučování.

„V našich školách jsou také žáci s nejrůznějším spektrem poruch. Mnozí z nich nedokážou bez pomoci dalšího pedagoga pracovat tak, aby nerušili zbytek třídy,“ uvádí Houšková.

„Nejde pouze o děti s tělesným, zrakovým nebo sluchovým handicapem, ale také o žáky s problémy v komunikaci, v chování nebo o žáky, kteří se nedokážou přizpůsobit svému okolí. Individuální podporu a přístup si zaslouží rovněž nadaní žáci,“ podotýká.

Na posudek se čeká až tři měsíce

Pokud se ve třídě objeví problémoví žáci, může k nim škola přijmout pedagoga nebo asistenta až tehdy, pokud obdrží posudek z pedagogicko-psychologické poradny.

„Čeká se na něj ale dlouho, třeba dva až tři měsíce. A když rodiče nespolupracují, tak ještě déle. Nemůžeme je k ničemu nutit,“ podotýká Jaromír Frič, ředitel turnovské základní školy 28. října.

Dokud školy nezískají posudek z poradny, nepošle jim ministerstvo školství peníze na dalšího pedagoga nebo asistenta. „Peněz na asistenty je navíc málo,“ prohlašuje Michal Loukota, ředitel turnovské základní školy Skálova.

Že pro školy není kvůli nízkým platům jednoduché obsadit nově vzniklá místa lidmi s dostatečnou kvalifikací vyhodnotila jako jeden z problémů inkluzní novely i Česká školní inspekce (viz článek Změny v inkluzi dětem pomohly, školám vadí byrokracie a informační šumy).

Houšková konstatovala, že inkluzí se zabývá od doby, kdy se začalo hovořit o novele školského zákona.

„Při osobních jednáních s poslanci a senátorem z našeho kraje jsme upozorňovali na úskalí inkluze a upozorňujeme na ně i po schválení novely zákona,“ tvrdí Houšková.

„Jednáme s krajským úřadem, se Svazem měst a obcí a setkali jsme se také ministryní školství Kateřinou Valachovou. Věřím, že naše podpora bude pro školy vzpruhou, že v tom nejsou samy a že jsme na jejich straně. Změny v systému inkluze by ale měly vycházet z ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a souviset se zkušenostmi z praxe. K situacím, kdy si škola musí pomoci sama ze svého vlastního rozpočtu nebo z rozpočtu obce, by nemělo docházet,“ říká.

Školám chybí speciální pedagogové

Po zavedení inkluze nenastupují některé děti do bývalých zvláštních škol, ale rovnou do běžných základních škol. „V základních školách však chybí vystudovaní speciální pedagogové. V bývalých zvláštních školách se naopak učitelé propouštějí,“ tvrdí místostarostka.

Psychology a speciální pedagogy využívají turnovské školy alespoň na zkrácený úvazek díky penězům od Evropské unie. Projekt nicméně potrvá jenom do konce školního roku 2017/18.

„Psychology a speciální pedagogy považujeme na základních školách za velice důležité. Proto hledáme jiné projekty s dotacemi, díky kterým by tam mohli pokračovat,“ poznamenává Houšková.