Z části razicího štítu Viktorie je obří pomník u železničních tunelů

  9:36
Ražbu nejdelšího železničního tunelu v České republice nově připomíná část razicí hlavy z obřího stroje, který mezi Kyšicemi a plzeňskou Doubravkou vyrazil oba tubusy. Asi 25 tun vážící segment je usazen na místo nedaleko plzeňského portálu tunelu.

Z vysloužilého razicího štítu, který sloužil k vytvoření nejdelšího železničního tunelu mezi Kyšicemi a plzeňskou Doubravkou, se stal originální pomník. (29. 11. 2019) | foto: Petr Eret, MF DNES

Luděk Rajs ze společnosti Metrostav řekl, že stejně jako u dalších silničních nebo železničních staveb v České republice byl na osazení tabulky připomínající spoluúčast evropských dotací původně připravený velký kámen.

Fotogalerie

„Původně jsme počítali s velkým spilitem, který tu byl z doby ražby. Ale říkali jsme si, že kameny jsou téměř u všech liniových staveb. Tady jsme chtěli něco jiného. S Milanem Majerem ze Správy železniční dopravní cesty jsme vymysleli, že by se jako připomínka stavby dala využít část razicí hlavy, která už neměla další využití,“ zavzpomínal Rajs.

Část hlavy už je zabetonovaná v prostoru mezi portálem a mostkem, pod kterým vede cesta pro pěší a cyklisty od svatého Jiří do Doubravky a Újezdu. V současné době se řeší definitivní podoba důstojného okolí připomínky stavby tunelu.

Doubravecký starosta Tomáš Soukup řekl, že se mu líbí nápad na využití části autentického razicího stroje jako trvalé připomínky unikátní stavby.

„Tunel je technická zajímavost, technická stavba Plzeňského kraje, byla navržena mezi nejvýznamnější stavby v České republice. Jsem rád, že se tam nedal jen kus kamene s deskou. Teď potřebujeme získat od SŽDC pozemky, abychom místo upravili. Pokud nebudou naše, nemůžeme s tím nic dělat,“ vysvětlil Soukup.

V budoucnu by u zachované části razicí hlavy měla být zeleň a také informační tabule přibližující ražbu tunelu i jeho význam pro železniční dopravu. „Využití části razicího stroje jako vzpomínky na budování tunelu je něco úžasného,“ říká stavbyvedoucí z tunelu Václav Anděl.

Další části budou u průmyslové zóny a v muzeu

Stroj pojmenovaný Viktorie, který měl na otočné hlavě o průměru téměř 10 metrů desítky řezných nástrojů a vážil 1 800 tun, už neexistuje. Část komponentů si odkoupil výrobce k repasování pro další stroje, zbytek byl určený k sešrotování.

Kromě kusu hlavy u tunelu bude další část umístěna před dýšinskou průmyslovou zónou, kde měly firmy při stavbě tunelu zázemí. Poslední zachovaná část by měla podle několika zdrojů skončit v technickém muzeu.

Rozebírání razicího štítu Viktorie na okraji Plzně (22. 1. 2018)

Tunel Ejpovice je se svojí délkou 4150 metrů nejdelší železniční tunel v Česku. Tvoří jej dva od sebe oddělené jednokolejné tubusy, pro každý směr je jedna tunelová roura.

U Kyšic se stavbaři potýkali s jíly a břidlicemi, problémy při stavbě dělala spodní voda. Pod vrchem Chlum, což je někdejší sopka, se stroj prokousával tvrdými spility.

Ražba prvního z tubusů začala v únoru 2015, v červnu 2016 byl proražen jižní tubus. Pak technici stroj převezli zpět do Kyšic, v září 2016 začala ražba severního tubusu, kompletně proražen byl v říjnu 2017.První vlak projel jižním tubusem 15. listopadu 2018, 7. prosince začaly vlaky jezdit i severní tunelovou rourou.

Jízda nejdelším železničním tunelem v Česku (16. 11. 2018)

Autor: