Blanka slaví čtvrté výročí, stále ve zkušebním provozu a bez kolaudace

  15:06
Tunelový komplex Blanka oslaví čtvrté výročí slavnostního otevření. Od 19. září 2015 jím projelo už 135 milionů aut. Celá stavba však stále funguje ve zkušebním provozu a pražský magistrát teprve kompletuje dokumentaci k potřebné kolaudaci.

Tento proces může trvat ještě roky. Ve stavebním povolení je totiž uvedena podmínka, že Blanka může být v plném provozu až ve chvíli, kdy bude dokončena severozápadní část obchvatu Prahy

Fotogalerie

Alespoň jedním z tunelů mezi Trojou a Brusnicí projede v průměru každý den 92 402 aut. Řidiči za čtyři roky v Blance způsobili 372 incidentů. 

„Nejčastěji je to závada na vozidle a jeho zastavení. Mezi nejnebezpečnější patří po dopravních nehodách samovolné požáry vozidel a pohyb chodců v tunelech. Kuriózní, ale z pohledu rizika neméně nebezpečná, jsou zvířata, která se do tunelů zaběhnou,“ popisuje Barbora Lišková z Technické správy komunikací hl. m. Prahy.

Význam Blanky pro dopravu v Praze se projevil 10. až 11. dubna 2018, kdy došlo k výpadku bezpečnostních systémů a všechny tři tunely celého komplexu se musely uzavřít. Doprava na povrchu pak zkolabovala.

Blanka v číslech

  • Délka: 5 500 metrů
  • Počet tubusů: 2
  • Délka tunelů: 12 km
  • Stavební objekty: 611
  • Cena: 43 mld.

Tunel Blanka

Bez tunelového komplexu by počet aut v centru Prahy dramaticky narostl. „Sto tisíc vozidel by muselo každodenně projíždět přes centrum nebo po smíchovské straně Vltavy,“ řekla Lišková.

Nárůst počtu vozidel naopak pocítili lidí žijící v blízkosti vjezdů do tunelů. „Jde například o ulice V Holešovičkách, Patočkova, Dobříšská, Svatovítská. Ulevilo se naopak dopravě v ulicích Milady Horákové, Veletržní, nábřeží Kapitána Jaroše, nábřeží Ludvíka Svobody, Argentinská a Rohanské nábřeží, ale i třeba na Nuselském mostě, kde se snížila intenzita dopravy,“ připomněla mluvčí TSK.

Od listopadu 2018 naladí řidiči v tunelech čtyři rozhlasové stanice - Radiožurnál, Rádio Impuls, Rádio City a Rádio Blaník.

Historie tunelu Blanka

  • 1999: zahájení prací na zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí 

  • 2000: návrh dokumentace k územnímu rozhodnutí 

  • 2002: vydáno územní rozhodnutí 

  • 2004: geologická sondáž 

  • 27. 11. 2006: vydáno stěžejní stavební povolení (celkem 78 stavebních povolení) 

  • 2007: zahájení stavebních prací 

  • 18. 7. 2011: poslední průraz 

  • 19. 9. 2015: slavnostní otevření

Autor: