VIDEO: Srovnejte starou generaci trolejbusů v Opavě se světovou premiérou

  12:26
Starou generaci trolejbusů v Opavě střídá nová. Po pětatřiceti letech z ulic slezské metropole zmizí legendární československý trolejbus typu Škoda 14 Tr. Nahradí jej moderní vozy Škoda 32 Tr v podobě, která ještě nikde jinde nejezdí. Pohybuje se i bez napojení na dráty.

Jakoby řidič i cestující přestoupili z trabantu do mercedesu. Namísto legendárních „čtrnáctek“ v Opavě nastupují „dvaatřicítky“. Městská hromadná doprava slezské metropole tak mimo jiné přijde o 492 schodů, které bylo možné v v jejích vozech dosud napočítat. Nyní bude stoprocentně bezbariérová.

„Posun v komfortu je obrovský, cestující to poznají už při nastupování. Nové trolejbusy jsou v celém prostoru klimatizované, mají více místa pro cestující včetně vyhrazených míst pro vozíčkáře. I pro řidiče je to velká změna, ti už ale mají zkušenosti z jiných vozů, které jsme v minulosti pořizovali, jde jen o další generaci,“ říká Miroslav Kubáň z Městského dopravního podniku Opava.

Podle zástupců plzeňské Škodovky jde o světový unikát. Moderní technologie a informační systém včetně možnosti USB připojení výrobce spojil s novým designem. „Jedná se o světovou premiéru této moderní karoserie pro trolejbusy,“ sdělil obchodní manažer Škody Electric Radek Kapr.

Dvaatřicítky mají i baterie, díky kterým můžou jet zhruba třetinu své trasy bez napojení na trolejové vedení. Bez drátů ujedou až deset kilometrů. Opava je využije na lince s číslem 221, která obsluhuje i část města, jíž nevedou troleje. Dosud tam jezdily takzvané duobusy, tedy trolejbusy s dieselovým agregátem.

Pořízení desítky nových trolejbusů Opavu přišlo na necelých 170 milionů korun. Vystřídají osm nejstarších vozů ve městě, výměna generací ve vozovém parku místní hromadné dopravy bude v Opavě patřit celá sobota. Město se totiž loučí s legendou mezi místními trolejbusy. Cestující vozila 35 let. Ulicemi jezdí od roku 1983, poslední byly dodány před jedenácti lety.

Nejstarší provozní vozy letos oslavily třiadvacáté narozeniny. V souvislosti s ukončením jejich provozu vznikl i pivní speciál. „Pivní sklenice je záměrně pojata v retrostylu. Vzhled etikety se inspiroval původním provedením etikety opavského výčepního piva Zlatovar z 80. let, kdy začaly být do Opavy trolejbusy Škoda 14 Tr dodávány,“ uvedl za organizátory slavnostní rozlučkové akce Libor Hinčica ze serveru Československý dopravák.