Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z Ostravy zmizí spřažené tramvajové soupravy. Moderní náhradu dodá Škoda

  8:00
První vůz s řidičem, druhý, připřažený, bez dozoru. V Ostravě jsou spřažené tramvajové soupravy samozřejmostí několik desetiletí. Ale místní dopravní podnik (DPO) by se jich rád co nejdříve zbavil. Kupuje proto 40 velkokapacitních tramvají za 1,96 miliardy.

Zatím spíše ilustrační vizualizace škodovácké tramvaje. Její design se teprve bude vyvíjet. | foto: DPO

„Ve druhých vozech je častější výskyt vandalství i jiných nežádoucích jevů. Lidé se tam cítí méně bezpečně než ve vozech s řidičem,“ vysvětluje ředitel DPO Daniel Morys.

Místo souprav sestavovaných nejčastěji z vozů typu T3, které pomalu dosluhují, by měly v blízké budoucnosti jezdit po městě moderní velkokapacitní tramvaje dlouhé 26,5 metru, do nichž se vejde až 200 cestujících. Samozřejmostí v nich budou bezpečnostní kamery.

DPO právě uzavřel souboj dvou českých a dvou zahraničních firem (Škoda, Stadler, CAF, Inekon) o zakázku na dodávku čtyř desítek těchto dlouhých vozů. Přesto, že soutěžila i švýcarská firma Stadler, která nyní Ostravě dodává 40 středněkapacitních tramvají, tentokrát zvítězila česká firma se sídlem v Plzni - Škoda Transportation. Ta dodala Ostravě tramvaje poprvé a naposledy na přelomu tisíciletí.

„Tato firma splnila všechny podmínky soutěže, zavázala se, že nám ušije tramvaj na míru a nabídla nejnižší cenu,“ zdůvodnil Morys výsledky veřejné zakázky, kterou pro DPO organizovala firma MT Legal.

Nový vůz bude nízkopodlažní a klimatizovaný

Tatáž společnost připravila i předešlou soutěž na menší tramvaje, kterou vyhrála firma Stadler, jejíž dva prototypy nyní vozí cestující na lince 4 a usilují o získání povolení provozu od Drážního úřadu.

Stejný proces takzvané homologace čeká i vítěze soutěže na velkokapacitní tramvaj, pokud podepíše 19. září smlouvu s DPO. Půjde totiž také o nový typ vozu. První se na ostravských kolejích objeví za dva roky. V té době má začít jeho testování. Morys chce ale proces uspíšit tak, aby v září 2020 už byly tramvaje schválené pro běžný provoz.

Stejně jako nová tramvaj dodávaná Stadlerem bude i nový škodovácký vůz plně nízkopodlažní a klimatizovaný, vybavený kamerami, wi-fi i USB konektory a bude mít i tři otočné podvozky, které zajišťují větší komfort jízdy a nižší hlučnost než staré typy pevných podvozků.

Vůz bude dosahovat rychlosti až 80 kilometrů za hodinu, což zatím v běžném provozu v Ostravě využít nelze, ale za pár let to možné bude.

O dotaci nyní žádat nemohou

„Poslední soutěž nám potvrdila, že větší konkurence mezi zahraničními a českými výrobci tramvají je velmi výhodná pro dopravce a především pro cestující. Po letech stagnace nutí české firmy k dalšímu vývoji,“ líčí Morys.

Zatímco většinu tramvají od Stadlera bude DPO hradit z evropských dotací (na jednu získá až 85 procent z pořizovací ceny 28,5 milionu), větší tramvaje je připraven zaplatit sám. S pomocí města.

„Zastupitelé už nám schválili předběžný úvěr. Zřejmě si peníze půjčíme od města, které je našim vlastníkem. Vyjde nás to nejlevněji, protože město může na rozdíl od nás čerpat úvěr z Evropské investiční banky s nízkým úrokem,“ říká Morys.

Podle něj je podnik připraven půjčku splácet. „Nyní nemáme možnost žádat evropské dotace. Jsme v jejich čerpání velmi úspěšní. Získali jsme, co se dalo. Pokud se ale taková šance do roku 2020 znovu naskytne, využijeme ji,“ dodal.