Brněnské tramvaje budou méně skřípat. Díky mazání, které využívá GPS

  15:46
V brněnských ulicích by mělo být méně hluku. Alespoň toho, který produkují zdejší tramvaje. Víc než šest desítek strojů bude vybaveno novým systémem mazání takzvaných okolků, který zredukuje nepříjemné skřípání.

Po Brně jezdí dvacet nových tramvají Škoda 13T. Městské části je pojmenovali po známých osobnostech. | foto: Marie Stránská, MAFRA

Okolky jsou části tramvajového kola, které jsou ve žlábku kolejnice. Za normálních okolností se okolek koleje nemá dotýkat, při jízdě v oblouku však vzniká kontakt, který je akusticky nepříjemný, a navíc se opotřebuje okolek i boční strany kolejnice.

Dopravní podnik města Brna (DPMB) proto několik měsíců testoval nový systém mazání okolků.

„Řídicí a informační systém ve vozidle na základě definované polohy GPS zadá v předem stanoveném bodě tramvaji pokyn k nanesení speciálního ekologického maziva na okolky. Tato mazací místa jsou definována v databázi palubního počítače a jsou situována především před vjezdy do oblouků, kde má namazání největší efekt,“ vysvětluje vedoucí technického odboru DPMB Zdeněk Jarolín. 

Mazací zařízení technici namontovali do šestašedesáti tramvají typu Škoda 13T a LTM (Anitra), které mají neotočné podvozky a mazání je tak u nich účinnější.

Není to však jediný způsob, jak snížit hluk vytvářený tramvajemi. „Každý rok pravidelně brousíme desítky kilometrů kolejnic a modernizujeme tramvajové tratě za pomoci antivibračních a protihlukových prvků,“ přibližuje generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Autor: