Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Muzeum v Liberci získalo více než sto let staré švýcarské tramvaje

  11:16
Liberecký spolek nadšenců Boveraclub, který neúnavně propaguje historický odkaz městské hromadné dopravy, je od středy bohatší o dva přírůstky - staré švýcarské tramvaje vyrobené na začátku 20. století.

Byla to velká sláva. Dva tahače s vleky, opatřenými výmluvnými nápisy „Mimořádný náklad“, dosupěly s těžkými břemeny na rozlehlé prostranství libereckého Výstaviště. Tam sídlí Technické muzeum, jehož součástí se staré švýcarské tramvaje stanou. V expozici se ale objeví až o něco později.

„Přes zimu budou muset vydržet venku, akorát je budeme muset nějak ošetřit, aby do nich neteklo. Připravujeme pro ně expozici o městské dopravě v pavilonu D,“ naznačil předseda Boveraclubu Tomáš Krebs. Bude však třeba počkat, až budou vyrobená a zasazená vrata, kterými se vozy dovnitř dostanou.

Fotogalerie

„Jedna z tramvají je z roku 1905 a druhá z roku 1916, obě byly v provozu na příměstských tramvajových tratích v okolí Basileje. Starší sloužila až do roku 1987 jako služební a v roce 2006 se dostala do soukromého muzea v Kerzers. Mladší byla v provozu až do roku 2002 a pak se dostala do muzea. V závěru svého nasazení už ale byla používána jen na nějaké ty nostalgické jízdy,“ informoval Krebs.

Muzeum v Kerzers ale z prostorových důvodů zredukovalo svoji sbírku, některé exponáty nabídlo vyhlédnutým spolkům, krom jiných právě Boveraclubu. Na svůj věk tramvaje, jakkoliv je zdobí typická letitá patina, nevypadají. „Švýcaři si svoje vozy opečovávají,“ pousmál se Krebs.

Přeprava s proclením vyšla na 300 tisíc korun

Tramvaje získal Boveraclub v podstatě za odvoz. „Nakládání tramvají ve Švýcarsku, přeprava do Liberce a poplatky spojené s proclením nás vyšly na tři sta tisíc korun, z čehož třetinou přispělo město Liberec. Skládání tramvají v Liberci pak zajistilo Technické muzeum,“ upřesnil Krebs.

Kdo si zajde na Výstaviště obě tramvaje prohlédnout, neměl by vynechat ani návštěvu Technického muzea - v pavilonu G lze vidět exponáty, týkající se všemožných druhů dopravy - auta, motocykly, kola a další.

Návštěvníci mohou obdivovat třeba hodně přes půlstoletí starý ohromný americký křižník silnic Edsel z produkce automobilky Ford, jenž se stal jedním z největších propadáků automobilové historie.

Pavilon B pak nabízí pohled do průmyslové historie Liberecka. Postupně by mělo muzeum zaplnit i další pavilony. Ten, v němž budou staré tramvaje a autobusy, by měl uvítat první návštěvníky už za pár měsíců.

„Vystavíme tu některé z našich tramvají i autobusy Ikarus a Praga. Kromě toho by měli do expozice zapůjčit své vozy i další majitelé,“ nastínil Krebs.