Tramvaje se do Těšínů vrátí nejspíše jen jako připomínka, jezdit nebudou

  7:58
V polském a Českém Těšíně v minulých letech řešili, zda by ve městech nebylo reálné obnovení tramvajové linky spojující města u toku řeky Olše. V současnosti se přiklánějí jen k její výraznější připomínce.

Pohled na výhybnu tramvají před Hlavním mostem. Pohlednice pochází z roku 1911. Cena jízdného tehdy činila 12 haléřů za dospělého a 6 haléřů za dítě. | foto: REPRO | Kniha Český Těšín, Příběh města na levém břehu řeky

Tramvajová linka ve městech fungovala deset roků, a to mezi lety 1911 až 1921. Její obnovení po sto letech mělo být turistickou atrakcí. Z analýzy, kterou si města nechala vypracovat, ale vyplývá, že by provoz takové tramvaje byl příliš nákladnou a rizikovou záležitostí.

Fotogalerie

Těšíny se tak aktuálně přiklánějí spíše k variantě jakési připomínky tramvajové linky. Ta spočívá například ve zhotovení dvou věrných replik těšínských tramvají Ringhoffer, upravených k provozování kavárny nebo turistické informační kanceláře. Jedna by stála na ulici Zamkowe v Cieszynie a druhá poblíž vlakového nádraží (u Hotelu Piast) v Českém Těšíně.

Kromě toho by měly být označeny bývalé zastávky linky, a vytvořena mobilní aplikace, která umožní procházku podél trasy bývalé tratě s doplňujícími informacemi. Na investici chtějí města čerpat dotaci. „Do 30. září se podává projektová žádost. Pokud bude projekt úspěšný, s realizací počítáme mezi lety 2019 až 2022,“ uvedla mluvčí těšínské radnice Dorota Havlíková.

První den prodali 4 tisíce jízdenek

V současnosti není po sto let staré tramvajové lince ve městě mnoho pozůstatků. Například na Nádražní ulici, kde tramvajová linka začínala i končila, je pouze jediná připomínka její existence – rozeta na budově nádraží k přichycení elektrických trolejí.

Celkem měla trasa těšínské tramvaje dvanáct zastávek. Trať svého času obsluhovalo 21 lidí. Jízdné činilo 12 haléřů za dospělého a 6 haléřů za dítě. První den bylo prodáno 4 tisíce jízdenek.

Tramvaj jezdila dál i po 1. světové válce a následném rozdělení města v roce 1920. Problémy však nově působily například důkladné kontroly na hraničním mostě. Kromě pasažérů se prohledával vnitřek vozu a podvozek, což znemožňovalo plynulý provoz dopravy. V roce 1921 tak byla trať uzavřena, vozy rozprodány a koleje s trolejemi byly do roku 1923 demontovány. Více o její historii jsme psali zde.

Autor: