Nová švýcarská tramvaj vyjíždí na zkušební jízdy Ostravou. Už oprávněně

  17:30
Prototyp tramvaje nOVA vyrobené speciálně pro Ostravu švýcarskou společností Stadler zahajuje zkušební provoz. Už podruhé. Ale poprvé správně.

Tramvaje Stadler = 21. století v ostravské MHD | foto: Adolf Horsinka

Dopravní podnik Ostrava (DPO) totiž poprvé oznámil, že nový vůz vyjel na koleje do města už ve středu 30. května. Vzápětí se ukázalo, že k tomu neměl platné povolení.

Drážní úřad proto zvažuje, že s dopravním podnikem zahájí správní řízení a uloží mu pokutu za to, že pustil neschválený vůz na trať.

Fotogalerie

Ředitel DPO Daniel Morys je přesvědčený, že podniku pokuta nehrozí. „Vůz vyjel na trať oprávněně. Pouze jsme zvolili neobratné vyjádření, za což se Drážnímu úřadu omlouváme. Nešlo ještě o zkušební provoz, ale o technickobezpečnostní zkoušky, které jsou nezbytnou podmínkou pro zahájení zkušebního provozu a které nelze provést jinde než přímo na trati,“ vysvětloval Morys.

Mluvčí Drážního úřadu Martin Novák ale MF DNES sdělil, že DPO 30. května nesměl pustit vůz na veřejnou trať ani kvůli technickým zkouškám, protože povolení vydané úřadem ještě nenabylo právní moci.

„DPO ani firma Stadler se ten den nevzdali práva na odvolání, proto začala běžet obvyklá lhůta. Obě firmy se práva na odvolání vzdaly až druhý den ráno. Vůz tedy mohly poprvé testovat na trati ve městě až 31. května,“ konstatoval Novák.

Dodal, že správní řízení sice úřad ještě nezahájil, ale pouze z časových důvodů. „Máme na to až dva roky. Na 99 procent ale zahájíme správní řízení co nejdříve,“ uvedl Novák.

Morys ale věří, že pokutu nakonec nedostanou: „Budeme čekat na kroky Drážního úřadu. Pokud budeme požádáni o „podání vysvětlení,“ věříme, že Drážní úřad správní řízení nezahájí.“

Napřed poveze písek, až potom pasažéry

Novák zmínil, že tento týden ve čtvrtek Drážní úřad obdržel chybějící podklady a ještě týž den odpoledne vydal průkaz způsobilosti na elektrická zařízení nové tramvaje výrobcem označované Tango LF2.

„Byla tak splněna poslední podmínka pro oficiální zahájení zkušebního provozu tramvaje,“ sdělil Novák.

Upozornil ale, že DPO i Stadler se musejí řídit podmínkami uvedenými v rozhodnutí úřadu a dbát na bezpečnost provozu.

Nová tramvaj teď musí ujet po Ostravě 20 tisíc kilometrů bez lidí, polovinu se zátěží. Pasažéry nahradí pytle s pískem. Když nebudou potíže, první cestující se svezou klimatizovaným vozem už v létě. Ostrava si jich objednala 40. Veškeré zkoušky nové tramvaje musí skončit do 30. listopadu.

Švýcaři vyrábí nové tramvaje pro Ostravu