Plzeň chce koupit velkokapacitní tramvaje za miliardu, hledá dodavatele

  16:08
Plzeňské dopravní podniky vypsaly výběrové řízení na velkoprostorové tramvaje. Pokud vyberou dodavatele a nakoupí všech 22 vozů, investují více než miliardu korun. Nové soupravy by měly nahradit tramvaje Tatra vyrobené koncem 80. let minulého století.

Plzeňské městské dopravní podniky chtějí nakoupit 22 velkokapacitních vozů. Nahradily by tramvaje Tatra vyrobené koncem 80. let minulého století. | foto: Daniel Beran, MAFRA

Dvanáct velkoprostorových tramvají Tatra začalo před jedenácti lety procházet modernizacemi. Prostřední článek třídílné obousměrné tramvaje byl tehdy vyměněn za nízkopodlažní. 

Mluvčí plzeňských městských dopravních podniků René Vávro řekl, že výběrové řízení na nové velkokapacitní tramvaje pro nejméně 200 cestujících nesouvisí s plánovaným prodloužením tramvajové trati z Borů na Borská Pole. „Prioritou je zajištění obnovy velkokapacitních tramvají v předstihu,“ uvedl Vávro.

Ze zadávacích podmínek vyplývá, že tramvaje pro Plzeň mají být dlouhé mezi 28 až 33 metry a všechny jejich podvozky musejí být otočné. Podmínkou dopravce je, aby v celé délce vozu byla bezbariérová ulička.

Kromě prostoru pro invalidní vozíky a dětské kočárky má být v tramvajích i místo pro opření jízdního kola.

Protože vozy budou obousměrné, dopravce požaduje, aby na každé straně byly nejméně patery dveře. Cestující musejí mít nejméně 46 míst k sezení, přitom minimálně deset sedadel má být v nízké části vozu, aby pasažéři nemuseli šplhat na stupínky.

Dalším z požadavků dopraváků je, aby prostor pro cestující byl klimatizovaný. Výrobce musí splnit požadavek životnosti tramvají minimálně 25 let s podmínkou, že každý vůz za rok najede po plzeňských kolejích 40 tisíc kilometrů.

Podle dostupných informací by dopravní podniky koupily nejprve dvě tramvaje. Uzavřená smlouva by počítala s opcí na pozdější nákup dalších až dvaceti vozů.

Až budou v depu plzeňského dopravce první nové velkoprostorové tramvaje, začnou vyřazovat starší vozy. Jako první by měly dojezdit klasické vysokopodlažní tramvaje typu T3R.P.

„Ty budou vyřazené v první fázi. Místo současných dvou tramvají T3R.P spojených do soupravy bude na linku nasazeno jedno velkokapacitní vozidlo. Následně budou nové vozy nahrazovat i třídílné tramvaje Tatra, které už budou na konci své životnosti,“ vysvětlil mluvčí dopravního podniku René Vávro.

Uzávěrka přihlášek je ve druhé polovině července

Uzávěrka přihlášek do výběrového řízení je ve druhé polovině července letošního roku. Nabídku mohou podat výrobci, kteří v posledních pěti letech dodali některému z dopravních podniků v ČR alespoň jednu obousměrnou tramvaj.

V současné době se tak nedá odhadnout, zda cestující v Plzni budou v nedaleké budoucnosti vozit tří, čtyř nebo dokonce pětičlánkové tramvaje. Podmínky mohou splňovat vozy z plzeňské Škody Transportation, z Krnovských opraven a strojíren i zahraniční výrobci.

MF DNES při studování veřejně dostupné zadávací dokumentace zjistila, že dopravní podniky požadují i kabeláž pro časové označovače jízdenek.

Připravují snad dopravní podniky inovaci v podobě elektronických označovačů používaných například v Praze, které nahradí mechanické cvakačky používané v Plzni od roku 1981?

„Kabeláž požadujeme vzhledem k dlouhé životnosti tramvají. Chceme být připraveni na veškeré možné budoucí varianty,“ řekl mluvčí dopravního podniku Jiří Vávro.

Už loni v listopadu podepsaly dopravní podniky smlouvu na dodávku devíti dvoudílných středněprostorových tramvají, které dodá Aliance TWT. S využitím opce mohou dopravní podniky do roku 2022 objednat celkem šestnáct takových tramvají.

Jsou podobné čtyřem vozům, které v Plzni už jezdí. Jen na rozdíl od nich nemají řídící stanoviště na obou koncích. Jediná tramvaj tohoto typu jezdí v Liberci.

Autor: