VIDEO: V Plzni začaly jezdit klimatizované tramvaje, zatím jsou jen tři

  14:14
Cestujícím v plzeňských tramvajích se uleví. Alespoň některým. Do ulic totiž vyrazily tři nové plně klimatizované vozy. Do konce roku by jich mělo po městě jezdit celkem devět. Nasazovány budou zejména na linku číslo 1.

Jedna tramvaj vyráběná v Krnovských opravnách a strojírnách vyjde na necelých 33 milionů korun. Součástí dohody je i opce na dodání dalších až sedmi kusů do roku 2021.

„Město přihlíželo k průzkumu mezi cestujícími. Ti uváděli, že v horku je pro ně cestování v tramvaji nepříjemné. Důležitá otázka je, jaká teplota bude ve voze nastavená, protože lidé na klimatizaci reagují různě. Ale vzhledem k tomu, jak vysoké panují teploty, jakákoliv regulace teploty ve voze zvýší komfort, což je dobře,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu a životního prostředí Michal Vozobule.

Podotkl, že tramvaj představuje pro město klíčový dopravní prostředek, který dokáže převézt větší množství lidí. „Je proto důležité zajistit, aby kvalita cestování byla co nejlepší,“ dodává.

Město má velmi hustou síť tramvajových zastávek, což znamená, že dveře se často otevírají a zavírají. I na to konstruktéři mysleli. Tepelný komfort by měla zajistit čidla umístěná ve dveřích.

V případě, že nezaznamenají po dobu pěti sekund žádný pohyb, dveře se automaticky zavřou. Pokud je systém aktivovaný, je zajištěno, že vůz nestojí v zastávce zbytečně s otevřenými dveřmi. Systém je navíc nastavitelný tak, aby bylo možné reagovat na venkovní teplotu.

Podle dopravně provozního ředitele Plzeňských městských dopravních podniků Jiřího Ptáčka by náklady na provoz neměly kvůli novým vozům narůstat.

Fotogalerie

„Vzhledem k tomu, že nahradí dvacet let staré tramvaje, u nichž byly zastaralé pohony, samotná klimatizace nezvýší spotřebu vozidel. A myslím si, že ve vztahu k celkovým nákladům provozování veřejné dopravy v Plzni to nepovede k žádnému jejich zvyšování,“ konstatuje.

Nové tramvaje jsou také nízkopodlažní a nabízí i více míst k sezení i stání. Do vozu by se mělo vejít přes dvě stě lidí. Přibyl také prostor pro kočárky a cestující na vozíku.

Důvod, proč se novinka dotkne zejména trasy číslo 1, je jasný. „Na dvojce se používají dvojvozy, kdežto na jedničce stačí ekvivalent jeden a půl vozu, což přesně tato tramvaj nahrazuje. Nevylučuji, že se během provozu neobjeví vozy také na trase dvojky, ale primárně pro ni určeny nejsou,“ vysvětluje Vozobule.

Do starých vozů se zpětně klimatizace montovat nebude

Pro linku číslo 4 pak budou sloužit velkokapacitní vozy, které by během příštího roku měla začít dodávat Škoda Transportation. Podle kontraktu by jich mělo v následujících letech v Plzni vyjet až dvaadvacet.

„Ve spolupráci s městem jsme se rozhodli, že nebudeme klimatizace montovat zpětně do starých vozů, protože by to bylo neekonomické. Veškerá další vozidla, která budeme nakupovat už ale budou klimatizovaná,“ dodává Ptáček.

V Plzni už jezdí klimatizované autobusy a trolejbusy. „Reakce na ně jsou velmi pozitivní, především v horkých dnech nám chodí i pochvaly. Samozřejmě, že se nedokážeme zavděčit všem cestujícím, každý má jiné nároky a zvyky, ale většina z nich klimatizaci oceňuje,“ podotýká Ptáček.

Staré tramvaje typu Astra, které dosud obsluhovaly linku 1, nabídne město k odprodeji, v případě nezájmu je nechá zlikvidovat.