Dlouhých sedm hodin odmítal slézt ze sloupu trakčního vedení muž na děčínském nádraží. Správa železnic kvůli němu vypnula proud, desítky vlaků nabíraly zpoždění, tisíce lidí nedojely včas do práce, k lékaři, ale třeba i na letiště. Nešťastníkovi pomáhali policisté i záchranáři. Velký podíl na tom, že ze sloupu nakonec slezl, měli i policejní vyjednavači.
Národní koordinátor vyjednávání Policie České republiky Martin Žák přiblížil, jak pracují specialisté, díky jejichž schopnostem se často podaří zvládnout i zdánlivě neřešitelné situace.
Jak vyjednavači se sebevrahem mluví?
Úvodem je třeba říci, že vyjednávání se sebevrahem policejní vyjednavači řeší ve více než 80 procentech všech výjezdů a zpravidla přitom spolupracují s ostatními složkami Integrovaného záchranného systému. Nejčastěji probíhá komunikace přímo, tedy tváří v tvář, nebo přes mobilní telefon, a to i prostřednictvím komunikačních aplikací, jako jsou WhatsApp, Viber a tak dále.
Na co si vyjednavači musejí dát největší pozor?
Nejdůležitější je zajistit bezpečnost nezúčastněných osob, zasahujících složek i sebevraha. V rámci komunikace s ním nelze slibovat věci, které vyjednavač nemůže splnit.
Čím se takový rozhovor začíná?
Policii relativně často kontaktuje přímo člověk v krizi, případně jeho úmysl spáchat sebevraždu oznámí na tísňovou linku člen rodiny, partner, kamarád či nezúčastněná osoba. Každý rozhovor tedy začíná jinak. Obecně lze říci, že je důležitý věcný a klidný přístup se zájmem o druhého člověka. Konkrétní postup volí vyjednavač na místě podle vlastního uvážení s ohledem na okolnosti a osobu v krizi.
Na jaké argumenty sebevrah slyší? A lze vůbec argumentovat?
Vyjednávání je kreativní činnost a neexistuje přesný manuál na všechny situace, které v praxi mohou nastat. Každý člověk je jiný, a proto jsou pro něj důležité jiné argumenty. Nejdřív je ale třeba člověka v krizi uklidnit, navázat s ním pozitivní kontakt a vzbudit důvěru, aby byl těmto argumentům přístupný.
Jak je možné někoho takového zklidnit?
Právě způsobem komunikace a aktivním nasloucháním. Poskytnout mu čas pro ventilování negativních emocí. Ujistit ho, že mu nabízíme pomoc v situaci, ve které se ocitl.
Pracuje vyjednavač sám, nebo v týmu?
Ideální je samozřejmě práce v týmu, ovšem v praxi se to ne vždy podaří. Záleží také na složitosti a vývoji konkrétního případu.
Jak dlouho vyjednávání trvá?
To záleží na situaci. U podobných případů to je zpravidla několik hodin.
30. července 2019 |
Kdy práce vyjednavače končí?
Nejčastěji končí tím, že sebevrah upustí od svého jednání. Míra úspěšnosti vyjednavačů v těchto situacích je v posledních letech velmi vysoká.
Jaký typ člověka se pro tuto práci hodí?
Důležitý je vřelý vztah k lidem, schopnost práce v týmu, komunikační dovednosti, empatie, vysoká frustrační tolerance, profesionální kompetence, schopnost zvládat vysokou míru stresu, vzbuzovat důvěru a být odolný vůči agresivnímu chování. V neposlední řadě pak dobrá fyzická a duševní kondice.
Musí mít vyjednavač i psychologické vzdělání?
Nemusí. Vyjednavačem se může stát příslušník Policie ČR s odpovídajícími předpoklady, profesními a životními zkušenostmi, který má o tuto problematiku dlouhodobě zájem a úspěšně absolvuje výběr a náročný výcvik.