iDNES.cz

Zlínský kraj vybírá železniční dopravce, soukromník nemá jistou podporu

  9:44
Krajští zastupitelé budou odpoledne vybírat vlakové dopravce na další roky. Hraje se o zakázku za více než 600 milionů korun. A také o to, jestli po regionálních tratích začne jezdit soukromý dopravce. A nejvíce jde o cestující, kterým se může výrazně zvýšit komfort, protože vlaky budou modernější a mají jezdit častěji.

(ilustrační snímek) | foto: Arriva

„Chceme dostat lidi zpátky do veřejné dopravy a zavést integrovaný dopravní systém. Věřím, že to zastupitelé pochopí a nakonec i schválí,“ sdělil náměstek hejtmana přes dopravu Pavel Botek (KDU-ČSL).

Navrhuje, aby skončil monopol Českých drah (ČD), které by další čtyři roky jezdily mezi Zlínem a Otrokovicemi a po koridoru Přerov–Břeclav. Nově by je doplnila soukromá společnost Arriva, jež by na dalších deset let získala východní část kraje. Celkově by vlaky najezdily o 1,3 milionu kilometrů ročně více, což by kraj stálo zhruba 300 milionů korun navíc.

Posílit by měly spoje v přepravních špičkách ve směrech ze Zlína do Přerova či Uherského Hradiště a Veselí nad Moravou nebo také mezi Valašským Meziříčím a Vsetínem.

Sociální demokracii se ale nelíbí, že by měl skončit monopol státního dopravce.

„Nevidíme důvod k tomu, aby se krajské tratě lobbisticky rozdělily na několik částí a tu nejlukrativnější dostala soukromá firma. Měl by zůstat jeden dopravce a jedna smlouva, jako je to teď,“ tvrdí zastupitelka za ČSSD Milena Kovaříková.

Sociální demokrat má přímé vazby na České dráhy

Lidovecký hejtman Jiří Čunek tuto argumentaci odmítá s tím, že na vybraných tratích podala Arriva výhodnější nabídku než ČD.

„Každý může říkat, co chce, ale musí to něčím podložit. Soukromý dopravce nabídl lepší vlaky a nižší ceny,“ reagoval Čunek. „Sociální demokracie lobbuje za České dráhy, protože má přímé vazby na jejich lidi,“ míní.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

Faktem je, že sociální demokrat Ludvík Urban, který byl v letech 2012 až 2016 krajským zastupitelem, byl do loňského září také v představenstvu Českých drah. A je členem dozorčí rady jejich dceřiné společnosti ČD travel.

„Jsem zaměstnanec Českých drah 28 let, hájím jejich zájmy. Stejný názor na tento problém mají ale i některé politické subjekty z koalice či opozice. Měl by být jen jeden dopravce,“ reagoval Urban, který je aktuálně ředitelem Zařízení služeb ČD.

Minulý týden byl na krajském výboru pro dopravu, kde prezentoval své názory. „Byl jsem tam jako odborník, ne jako politik,“ tvrdí Urban.

Sociální demokracie odmítá, že by lobbovala za České dráhy. Podle jejich zastupitelů státní dopravce dokáže lépe řešit opravy vlaků, autobusy pro výluky nebo návaznost spojů.

„Stát navíc vlastní koleje, nádraží. Věřím, že zvítězí zdravý rozum,“ vzkázala Kovaříková s tím, že ČSSD bude hlasovat proti návrhu.

Změna nemá jistou podporu

Čunek s Botkem nemají podporu ani ve vlastní koalici. Ekonomický náměstek za ANO Jiří Sukop bude hlasovat proti, protože podle něho takové navýšení kilometrů finančně příliš zatíží kraj, který má během pár let začít stavět novou nemocnici.

„Trvám na tom, že takto zvyšovat mandatorní výdaje, když plánujeme velkou investici do zdravotnictví, je nerozumné. Kraj sice nezbankrotuje, ale bude muset omezit další investice. Peníze budou chybět jinde,“ obává se Sukop.

„Jsem přesvědčený, že to pan náměstek vidí příliš černě. Nemá až takovou zkušenost z veřejné sféry. Nemocnice kraj tolik nezatíží, bude to investice rozložená do několika let,“ míní Čunek.

Kraj bude ale vybírat i autobusové dopravce, po nichž bude také chtít, aby jezdili delší trasy (více čtěte v článku Kraj hledá dopravce, kteří nabídnou moderní autobusy a více spojů). S vlaky to může stát kraj o půl miliardy korun více než teď.

„Kraj to finančně nemusí zvládnout, navýšení kilometrů je příliš velké. Budeme hlasovat proti,“ přidal se opoziční zastupitel za Svobodné Tomáš Pajonk.

Zastupitelé měli návrh probírat před koncem roku, ale Čunek ho z jednání stáhl, protože nebyl dobře připravený a dostatečně předjednaný s koaličními ani opozičními politiky.

Rozhodovat budou dnes odpoledne. Jak hlasování dopadne, se dá těžko předpovídat. Výbor pro dopravu se neshodl ani na tom, jestli ho doporučí ke schválení, nebo ne. „Zatím nevím, jak budu hlasovat,“ řekl radní za STAN Petr Gazdík.

Podle krajských radních nebude mít názorová neshoda dopad na fungování koalice. „To, že máme jiné názory, neberu fatálně. Řeším to čistě profesně,“ řekl Sukop.

„I v rodině se stává, že lidé mají odlišné pohledy na věc,“ dodal Čunek.

Pokud by zastupitelé návrh neschválili, podle Botka by to znamenalo, že Arriva odejde do jiného kraje a zřejmě by všechny zdejší regionální tratě zůstaly Českým drahám.

Autor:
zpět na článek