iDNES.cz

Do války s kamiony jde i Bedihošť, chce je dostat na nedalekou dálnici

  13:42
Dalším obcím u dálnice z Vyškova na Olomouc došla trpělivost a chtějí kamionům zabránit, aby si přes ně zkracovaly cestu nebo se vyhýbaly mýtu. Zákaz tranzitu vozidel nad 12 tun chce nyní prosadit i Bedihošť na Prostějovsku.

(ilustrační snímek) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Když pojedete s kamionem po dálnici z Brna do Olomouce nebo Přerova a budete hledat kratší cestu nebo se alespoň zčásti budete chtít vyhnout mýtu, navigace vás stáhne do Bedihoště na Prostějovsku.

Odtud můžete pokračovat přes Kralice a Vrbátky na Olomouc nebo přes Hrubčice a Tovačov do Přerova.

„Mohu říct, že tady už máme totálně rozbitou silnici a vyjeté koleje. Už je to neúnosné. Cesta do Výšovic je opravdu strašná, protože jsou tam ještě kostky, se kterými nikdo nic nedělá. Proto chceme prosadit zákaz tranzitu přes Bedihošť pro kamiony,“ vysvětluje nešťastný starosta Bedihoště Jiří Zips.

Příslušné opatření nyní začal projednávat odbor dopravy na prostějovském magistrátu. Dopravní značky s dodatkovou tabulkou Tranzit by měly mezi Bedihoštěm a Výšovicemi zakázat vjezd nákladních vozidel nad 12 tun.

„Odbor dopravy vyzývá dotčené osoby, aby k návrhu opatření podávaly ve lhůtě připomínky nebo námitky. Připomínky může uplatnit kdokoliv, jehož práva, povinnosti nebo zájmy mohou být opatřením obecné povahy přímo dotčeny,“ řekl vedoucí odboru dopravy Magistrátu města Prostějova Miroslav Nakládal. K návrhu se musí vyjádřit například policie nebo správa silnic.

Starosta Bedihoště Zips chtěl o zákaz tranzitu kamionů požádat už před několika měsíci, dohodl se však s odborem dopravy na odkladu. Kraj totiž spravoval důležitou dopravní tepnu z Prostějova na Němčice nad Hanou a přes Bedihošť vedla jedna z objížděk.

13,5 tisíce aut denně

„I když nebyla objížďka, máme spočítané, že přes nás denně projede až třináct a půl tisíce vozů. Vyjeté koleje jsou někde i deset cm hluboké. Nedávno na nich jedna paní na kole spadla na zem. Lidé si už hodně stěžují,“ upozorňuje starosta.

Dopravci však namítají, že každý zákaz může mít i svou odvrácenou tvář. Podle mluvčího sdružení dopravců Česmad Bohemia Martina Felixe není sporu tam, kde jde o objíždění dálnice.

„Mezinárodní a dálková doprava má být opravdu na dálnici a nemá sjíždět do obcí, to by se tam nedalo bydlet. Ale jde o to, aby se s vaničkou nevylilo i dítě. Pokud jde o vymezení tranzitu, to chápeme a proti tomu nic nemáme,“ tvrdí Felix.

Varuje však před tím, aby se určitá oblast neuzavřela úplně a kamiony by pak lokalitu musely složitě objíždět. Těžká doprava by se tak jen přesunula jinam.

„Stalo se to nedávno u Prahy, kde je teď objížďka pro kamiony dlouhá přes padesát kilometrů,“ popsal. Podle Felixe je proto nutné posuzovat případ od případu. „Byli bychom rádi, kdyby se s námi úřady ve správních řízeních alespoň poradily. Je lepší připomínky řešit hned na začátku,“ dodal.

Zákaz vyřeší jen část problému, varuje šéf BESIP

Také šéf BESIP na Olomoucku Miroslav Charouz by byl rád, aby se každý zákaz tranzitu řešil v širším kontextu se sousedními obcemi, mikroregionem, ale například i krajem.

Za nejrychlejší řešení považuje snížení rychlosti, kdy se podstatně omezí hluk, otřesy, emise a kamion je lépe ovladatelný. „Je to určitě výhodnější než těžká auta vyhnat pryč. Třeba někam do další vesnice, kde jsou ještě užší silnice a budou tam ještě větší problémy,“ míní.

Například na Přerovsku, kde proti kamionům bojovaly Kozlovice a další obce v okolí, se doprava paradoxně přesunula do města. „Přerov se tak úplně ucpal. Zákaz většinou vyřeší jen část problému. Vždy bude trpět někdo další,“ vysvětluje Charouz.

Podle starosty Bedihoště Zipse však jiné cesty nebylo.

„Nedávno jsme spravovali část komunikace do Výšovic a teď ji necháme rozbít? Chápu, že řidiči kamionů hledají nejlevnější a nejkratší cesty, protože mýta jsou drahá, Bedihošť je ovšem taková křižovatka na Přerov a Olomouc. Jiné řešení proto není,“ tvrdí. Na letošní nebo příští rok je kromě toho naplánovaná oprava průtahu Bedihoštěm.

Loni si už zákaz jízdy kamionů podél dálnice z Vyškova do Olomouce vymohly obce v okolí Brodku u Prostějova. Zákazové značky se objevily na souběžné komunikaci z Drysic na hranici Vyškovska až do Žešova u Prostějova.

Podle sčítání dopravy, které zahrnovalo pouze tranzit, tudy denně projížděla více než stovka nákladních aut. Zákaz vjezdu vozidel nad 12 tun se týká pěti úseků silnic podél dálnice, značky jsou na osmi místech v obcích a u sjezdů.

zpět na článek