iDNES.cz

Třetina krajských silnic je ve špatném stavu, opravy by stály 15 miliard

  8:50
Silnice ve Zlínském kraji jsou v nejlepším stavu za posledních osm let, výborně je na tom Kroměřížsko. Přesto víc než třetina silnic druhých a třetích tříd zůstává v havarijním stavu.
Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) | foto: Karel Pešek, MAFRA

Třeba hlavní příjezdová cesta z centra Zlína na největší městské sídliště Jižní Svahy dostala ve škále od jedné do pěti známku 4. Jsou v ní praskliny a vyjeté koleje.

Silničáři ji naposledy opravovali v roce 2000, a pokud získají peníze od státu, chtějí se do ní příští rok pustit znova. V plánu je rekonstrukce úseku o délce necelý kilometr ve stoupání k prvnímu segmentu.

„Vozovka je za svojí životností, potřebuje opravu,“ uvedl náměstek Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK) Radek Berecka. Silničáři mají v plánu i další rekonstrukce, díky nimž by se měl zlepšit celkový stav vozovek v kraji.

Při aktuálním hodnocení mají průměrnou známku 3,38. To sice není na pochvalu, ale od roku 2011 je to nejlepší známka, byť jen těsně. Loni byla 3,53, předloni 3,46.

„Vždycky to může být lepší, ale díky alespoň za tohle,“ poznamenal náměstek hejtmana přes dopravu Pavel Botek.

Ve výborném stavu je o 18 kilometrů více silnic než loni a známku 2 má o skoro 70 kilometrů cest více. Nejpodstatnější ale je, že je stále méně těch, které jsou v havarijním stavu. Za rok jich ubylo asi 80 kilometrů. Je to dáno hlavně tím, že na opravy silnic III. tříd začal výrazněji přispívat Státní fond dopravní infrastruktury. Silničářům se také daří získávat peníze z Evropské unie.

„Doufám, že tento příznivý trend bude pokračovat. Nyní připravujeme žádosti o dotace na dalších sedm silničních rekonstrukcí o celkové délce 32 kilometrů,“ sdělil ředitel ŘSZK Bronislav Malý.

Chystá se velká oprava průtahu Loukovem, potrvá tři roky

Nicméně na celou věc se lze dívat i z jiného úhlu: přes 600 kilometrů krajských cest je v havarijním stavu, což je více než třetina všech vozovek. I když číslo klesá, je pořád velmi vysoké. Většinou jde o silnice III. tříd, z nichž sice řada není příliš frekventovaná, ale jízda po nich je mimořádně problematická.

„Finanční dluh na ‚trojkách‘ je až 15 miliard korun. To je rozsah dvou ročních rozpočtů Zlínského kraje, takže silničáři musejí vybírat, které havarijní úseky opraví. A když je opraví všechny, můžou začít zase znovu,“ podotkl Botek.

Podle Berecky vydrží cesta ve výborném stavu 3 až 4 roky s ohledem na to, jak je využívaná. „Pak se propadá do nižších kategorií, protože se na ní objevují třeba menší trhliny. Když uděláme jen nový koberec, nevydrží dvacet let,“ vysvětluje Berecka.

Silničáři by chtěli příští rok zrekonstruovat například průtah Loukovem, který je v havarijním stavu. A to hlavně kvůli tomu, že v obci má sklady pohonných hmot společnost Čepro a denně tudy projede kolem 130 těžkých cisteren.

„Ve stoupáních jsou vyježděné koleje, takže osobní auta si tam poškozují podvozky. Nebýt Čepra, nebylo by to tak hrozné. Na opravu čekáme jako na smilování,“ přiznal loukovský starosta Antonín Zlámal.

Rekonstrukce má trvat asi tři roky a vyjde na více než 50 milionů korun. Finančně přispěje i obec.

Podobných úseků je ve Zlínském kraji asi čtyřicet – například v Ostratě, Velíkové, Salaši, Vlčnově, Dolním Němčí nebo mezi Kašavou a Držkovou. Tyto komunikace nutně potřebují nový povrch, silničáři ale s ohledem na omezené množství peněz zatím netuší, kdy s opravami začnou.

„Hlavním problémem jsou silnice III. tříd, které ale zase nejsou tak frekventované. Řešíme hlavně ty, které nejvíce trápí řidiče,“ podotkl Berecka.

Z auditu komunikací také vyplývá, že v roce 2011 byly nejhorší na Kroměřížsku, ale dnes jsou už v nejlepším stavu. Je tam nejvíce cest se známkou 1, téměř 90 kilometrů. Berecka to vysvětluje tím, že když se tam stavěla dálnice, opravily se také silnice, po nichž se dočasně muselo jezdit.

Naopak nejvíce poškozené jsou vozovky na Uherskohradišťsku. Rozdíl v průměrné známce ale není zásadní.

ŘSZK dostává od kraje ročně přes 500 milionů korun na větší i menší opravy cest. Letos to bylo o 50 milionů více než loni.

Autor:
zpět na článek