iDNES.cz

Firmy marně hledají nové pracovníky, mnohdy snižují i své požadavky

  16:28
S kritickým nedostatkem pracovníků se potýkají zaměstnavatelé v Ústeckém kraji. Nejvíc chybějí dělníci a technické profese, firmy mnohdy snižují své požadavky.

Unipetrol do svého výrobního závodu v Záluží u Litvínova shání 160 lidí. | foto: Martin Adamec, MAFRA

Třeba společnost Unipetrol do svého výrobního závodu v Záluží u Litvínova aktuálně shání 160 lidí. Situaci zapříčinila nízká nezaměstnanost, která na severu Čech činila v říjnu 4,3 procenta, v kombinaci se stále rostoucí mzdou. Lidé si tak mohou vybírat, kterou lépe placenou práci si zvolí.

„Hledáme zejména operátory do výroby, techniky nebo skladníky, ale také laboranty, vývojáře a administrativní pracovníky, “ sdělil Pavel Kaidl, mluvčí Unipetrolu.

Podobně je na tom i společnost Severočeské doly. „V současné době nabízíme práci hlavně elektrikářům a také zámečníkům,“ uvedl mluvčí firmy Lukáš Kopecký.

Unipetrolu a řadě dalších firem na severu chybějí i lidé v technických profesích. Ve snaze najít vůbec nějaké kvalifikované zaměstnance dokonce mnoho společností zmírnilo své nároky. Upravují požadavky na dosaženou úroveň vzdělání, získání konkrétní kvalifikace či praxi v oboru. 

„Pro zaměstnavatele je důležitý zájem o danou pozici, ochota učit se novým věcem, spolehlivost, flexibilita a hlavně chuť pracovat,“ přiblížila generální ředitelka Úřadu práce ČR Kateřina Sadílková.

Chybějící pracovníky se společnosti snaží hledat i pomocí agentur. „Do nově postavené haly stále sháníme nové zaměstnance, příležitost u nás dostanou i agenturní pracovníci,“ předeslal Vlastislav Burian z klášterecké firmy Toyoda Gosei Czech, která se zabývá výrobou komponentů do automobilů.

Benefity pro nezaměstnané, kteří chtějí pracovat

V kraji je podle říjnových údajů bez práce více než 25,5 tisíce lidí, k dispozici je aktuálně přes 15 tisíc volných míst. Pro nezaměstnané, kteří chtějí pracovat, připravil úřad práce několik benefitů, například příspěvek na dojíždění nebo jednorázový příspěvek na přestěhování se za prací. 

Příspěvek na dojíždění, který je poskytován od dubna 2016, využilo v kraji 876 žadatelů proti 2 296 v kraji Moravskoslezském. Měsíční částka se pohybuje většinou ve výši 1 500 korun, nejčastější vzdálenost každodenního dojíždění za prací je deset až dvacet pět kilometrů.

Zmírnit nebo vyřešit problém s nabíráním nových zaměstnanců, zkouší společnost Koito, která v průmyslové zóně Triangle u Žatce staví novou halu na výrobu světlometů a po jejím dokončení bude jedním z největších zaměstnavatelů v regionu. Práci by tu mělo najít až 1 800 lidí. 

„Nejvíce se zaměřujeme na školství. Podporujeme mateřské, základní, ale hlavně střední školy, protože i nás trápí nedostatek technických pracovníků. Žáci ze střední zemědělské školy už k nám chodili na praxi a ty nejlepší zaměstnáme,“ poznamenal Jan Novotný z managementu Koito.

Chybějící zaměstnance firmy v kraji nahrazují i jinak, třeba automatizovanou výrobou. Zcela novou plně automatizovanou výrobní linku, jejíž součástí bude i několik robotů, tak staví AGC Automotive Czech z Chudeřic na Teplicku. 

„Výrobu se snažíme co nejvíc automatizovat a využívat nejmodernější technologie. Tyto provozy nevyžadují takové množství zaměstnanců. To je pro další rozvoj firmy klíčové, když na trhu práce nejsou zaměstnanci a zároveň existuje obrovský tlak na růst mezd,“ popsal před časem pro MF DNES Luděk Steklý, generální ředitel sklářské firmy. Chudeřická firma, pro niž pracuje více než 2 400 lidí, však zároveň neustále hledá nové zaměstnance.

zpět na článek