iDNES.cz

Lukáš Veverka: Moje příští práce je pro mě větší ocenění než Český lev

  8:26
Práce držitele Českého lva za nejlepší filmový plakát, režiséra a designéra znělek televizních pořadů a reklamních spotů Lukáše Veverky je v posledních dnech opět velmi vidět. V médiích se totiž hojně probírá nový díl pořadu OneManShow internetového producenta Kazmy, jejíž grafický design již deset let vytváří.

Lukáš Veverka | foto: ArchivMetro.cz

Jste autorem plakátu k filmu Já, Olga Hepnarová. Za nějž jste před rokem dostal Českého lva. Jak vzpomínáte s odstupem na jeho tvorbu?

U vizuálů pro filmy to není jen o plakátu. Mojí prací bylo se vizuálně postarat jak o plakát, přes úvodní a závěrečné titulky včetně supervize filmových triků až po veškeré internetové výstupy (sociální sítě, bannery). U Já, Olga Hepnarová bylo pro mě stěžejní jak k filmu přistupovali režiséři Tomáš Weinreb a Petr Kazda. Jejich úsporná režijní metoda bez potřeby záběry příliš designovat mě nepřímo navedla k tomu, že ani já jsem nechtěl „designovat“. Našel jsem v osobních denících a dopisech Olgy Hepnarové její podpis a ten jsem použil jako základní vizuální prvek pro všechny materiály. A to se zřejmě ukázalo jako šťastná volba pro tenhle konkrétní film. S režiséry v tuhle chvíli pracuji na jejich novém filmu, což je pro mě osobně větším oceněním mé práce než Český lev, který mě pochopitelně také těší.

Ještě před tímto filmem jste se podílel jako výtvarník a supervizor vizuálních efektů na celovečerním filmu Ondřeje Sokola Krásno...

Šlo hlavně o plakát a úvodní titulky. Snažil jsem se především pochopit, jak filmovou látku vnímá Ondřej jako režisér a u vizuálních prvků jsem z toho vycházel. Jedním z motivů přítomných ve filmu je voda a utonutí. Samotný název Krásno je jméno vodní nádrže u Šumperka, kde se odehrávají klíčové momenty filmu. Proto jsou i úvodní filmové titulky stylizované do objektů, které klesají vodou někam do hloubky, na dno. A myslím, že právě tohle je pro můj přístup typické, pochopit klienta, specifikum tématu...

Kromě filmu jste také pracoval na vizuální složce kanálu StandaShow streamera Stanislava Hrušky. Byla tato práce něčím specifická?

Práce pro youtube kanál StandaShow se odlišuje v tom, že s navrženými prvky nebudou v běžném procesu pracovat grafičtí profesionálové, ale sám streamer. Na rozdíl od televizí, streameři si musí celé vysílání odbavit sami, v jedné osobě, jak po technické stránce tak po obsahové a vizuální. Navržené prvky tomu musí odpovídat, streamer s nimi musí být schopen pracovat samostatně a následně je v budoucnu sám rozvíjet a aplikovat. V ostatních ohledech jde ostandardní televizní grafiku jako u velkých TV kanálů.

Dělal jste také pro řadu televizních stanic. Můžete vypíchnout nějakou spolupráci, která se vám nejvíce vryla do paměti?

Například s Kazmou a jeho OneManShow spolupracuji už téměř přes deset let. Pro televizi Óčko tvořím už přes pět let. Výjimečným projektem byl Archeopark Pavlov, kde jsem navrhoval interaktivní prvky expozice muzea, režíroval a vytvořil krátký film o lovcích mamutů, to samotné téma je takový malý splněný sen pro někoho, kdo celé dětství ležel v knihách o pravěku, dinosaurech a tak dále. Vážím si každé příležitosti, kde mohu něčím přispět, něco vytvořit. Ale pořád jde o užitý design, který musí sloužit svému účelu. Největší odměnou je vždy, když vidím, že design dobře slouží, korektně předává informaci či tvoří silný brand. Když funguje.

Autor: Filip Jaroševský, Deník METRO

zpět na článek