iDNES.cz

Stavba D55 může skončit u Kokor, sousední vesnice dál tlačí na změnu trasy

  4:52
Poté, co úsek dálnice D55 z Kokor do Přerova přišel kvůli soudnímu verdiktu o územní rozhodnutí, doufá sousední Rokytnice, že konečně dosáhne požadované změny trasy. Chce, aby vedla dál od vesnice. Ředitelství silnic a dálnic o tom však nechce slyšet.

Nekonečné proudy aut každý den ucpávají vesnice na trase z Olomouce do Přerova (snímek z obce Kokory), kde stávající silnice kapacitně vůbec nestačí. Řešením má být stavba čtyřproudé D55. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Když před časem Krajský soud v Olomouci zrušil pro úsek z Kokor do Přerova územní rozhodnutí, doufali zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), že důvodem bude formalita. Jak ale vyplynulo z pozdějšího odůvodnění rozsudku, podle soudců stavba nemá platný klíčový posudek o vlivu stavby na životní prostředí, takzvanou EIA.

Se závěry soudu se ŘSD nesmířilo a podalo kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Rokytnice ale nadále trvá na tom, že dálnice má vést dál od obce.

„Platná EIA je nezbytná součást žádosti o územní rozhodnutí. U této části stavby však lhůta pro platnost posudku uplynula před podáním žádosti. Ta byla tím pádem neúplná,“ vysvětlil mluvčí krajského soudu Michal Renda.

Ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala tvrdí, že posudek EIA byl vydán na celý tah dálnice, tedy z Olomouce až do Přerova. Vzhledem k tomu, že v případě úseku z Olomouce do Kokor s územním rozhodnutím problém nebyl, předpokládali lidé z ŘSD, že EIA platí i na šestikilometrovou část z Kokor do Přerova.

„Od revoluce se u nás drží princip, že pokud zahájíme navazující řízení, tak EIA platí i pro ostatní části stavby. Jsme si poměrně jistí, že musíme zvítězit. Pokud tuto kasaci prohrajeme, zpochybní se postupy všech investorů za posledních dvacet pět let,“ řekl Fiala.

Varovali jsme, ale nikdo nás neposlouchal, říká starosta

Získat novou EIA pro tento úsek dálnice by znamenalo významné zdržení stavby. První část D55, která zahrnuje dlouho očekávaný obchvat Krčmaně, se přitom již na samotnou stavbu připravuje – ŘSD už vykupuje potřebné pozemky a se zahájením prací počítá v letech 2020–2021.

Reálně tedy hrozí, že čtyřproudá komunikace bude končit u Kokor, kde se bude provizorně napojovat na stávající silnici I/55. Zklamání to přinese hlavně Kokorským, které má D55 zbavit desetitisíců aut, která jejich obcí denně projíždějí.

Se žalobou na krajský soud se obrátili jejich sousedé z Rokytnice. Jak starosta Petr Havlík už několikrát zopakoval, navržená trasa D55 podle nich zmaří šance na další rozvoj obce.

„Upozorňovali jsme na to několikrát, ale nikdo nás neposlouchal, neměli jsme jinou možnost,“ podotkl k žalobě.

Odmítáme být omezení ze všech stran, zní z Rokytnice

Projektanti umístili dálnici na desetimetrový násyp na severním okraji obce. Havlík poukázal na to, že na severozápadě Rokytnice už platí stavební uzávěra kvůli vysokorychlostní trati Brno–Ostrava, na jihu obec omezuje řeka Bečva a na východě plánovaná dálnice D1.

„A to se tu ještě plánuje křižovatka průplavů Dunaje, Labe a Odry,“ poznamenal starosta.

Rokytnice chce dosáhnout toho, aby se jí nová dálnice vyhnula větším obloukem. Na vlastní náklady si nechala vypracovat studii a ŘSD předložila návrh, aby se dálnice posunula až za 25hektarový lesík zvaný Dolek.

„Dosud nás nikdo nekontaktoval. Chtěli bychom najít nějakou společnou řeč. Současná trasa není dobrá pro rozvoj Rokytnice,“ dodal Havlík.

ŘSD ale trvá na tom, že toto téma nechce otevírat. „O jiné trase se bavit nechceme,“ uzavřel Fiala.

zpět na článek