iDNES.cz

Stavba D11 u Hradce se opět zbrzdí, v poslední den přišla řada námitek

  16:20,  aktualizováno  16:41
Pokračování stavby dálnice D11 u Hradce Králové se nejméně o několik týdnů opozdí. Ministerstvo dopravy se totiž musí vypořádat s řadou námitek proti stavebnímu povolení. Ty ve středu, kdy byla poslední možnost do stavebního řízení zasáhnout, podali místní zemědělci i samo město Hradec Králové.

Dálnice D11 od léta 2017 končí u hradecké čtvrti Kukleny. | foto: Martin Veselý, MAFRA

V projektu podle nich chybí slíbené zemědělské cesty a chtějí i více protihlukových stěn. Stát přitom sliboval, že dálnici k Jaroměři zprovozní v roce 2021.

„Finální podoba projektu bude pro část obyvatel krajského města znamenat snížení kvality života především větší hlukovou zátěží a omezením z důvodu minima obslužných komunikací,“ říká mluvčí města Petr Vinklář.

„Proto v zájmu obyvatel části Hradce Králové podalo v rámci stavebního řízení námitky, podle kterých je potřeba navýšit protihluková opatření a počet obslužných komunikací, jež oproti oficiálně navrhovanému rozsahu chybí především místním zemědělcům,“ vysvětluje postup města Vinklář. 

Město se s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) od loňského podzimu pokoušelo do poslední chvíle dohodnout na memorandu, kde by se stát zavázal problémy s hlukem a nedostatkem místních komunikací řešit. 

„Všichni, město i obyvatelé jeho nejbližších částí, máme zájem na urychlené výstavbě dálnice, ale současná ochrana před negativními dopady této stavby je podle nás nedostatečná. Navrhovali jsme formu společného memoranda, do kterého bychom naše připomínky oficiálně zakotvili a neuplatňovali bychom pak námitky ve stavebním řízení. Bohužel poslední projednaná verze tohoto dokumentu, který byl pro město, obyvatele Svobodných Dvorů i místní zemědělce, určitým kompromisem, nebyl ze strany ŘSD nakonec akceptován,“ uvedl v prohlášení města primátor Hradce Králové Zdeněk Fink (HDK).

Pro ŘSD je to nepříjemná situace. Stavba dálnice je na dvaceti kilometrech rozdělená pro účely stavebního řízení do tří úseků. Zatímco mezi Jaroměří a Smiřicemi se už staví a úsek Smiřice - Předměřice nad Labem má stavební povolení, mezi Hradcem a Předměřicemi je situace komplikovanější. 

Nepravomocné stavební povolení zrušil na jaře ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) poté, co ho napadlo rozkladem hnutí Děti Země. Nyní při opětovném stavebním řízení podalo námitky několik subjektů v čele s bezmála statisícovým Hradcem, kolem kterého osmikilometrový úsek vede. 

O námitkách bude rozhodovat Ministerstvo dopravy, potvrzuje mluvčí resortu Zdeněk Neusar: „Bylo vzneseno několik námitek. Rádi bychom se s nimi vypořádali co nejdřív, abychom mohli vydat stavební povolení. Nevím jestli to budou týdny nebo měsíce.“

Zemědělci chtějí cesty k polím

Žádost o stavební povolení na pokračování dálnice D11 u Hradce Králové se ve středu veřejně projednávala v hradeckém sídle ŘSD. Námitku tam podal také soukromý zemědělec Martin Mukařovský z hradecké místní části Svobodné Dvory. Před lety prodal ŘSD pozemky pro dálnici. Jenže slíbené přístupové cesty v konečném projektu nejsou a on se nyní obává, že se nedostane na pole.

„Ten projekt neřeší věci, které ta dálnice způsobí. Těch problémů tady je - přístupy na pozemky, hygienická opatření,“ vyjmenovává Mukařovský.

Cesta na pole se kvůli dálnici zkomplikuje také Davidu Smetanovi ze sousední osady Chaloupky. „Rozkopali nám polní cesty a my se teď nemáme jak na pozemky dostat. Nejsme ochotní jezdit kvůli tomu 20 kilometrů. Je potřeba udělat obslužné komunikace tak, abychom se na ta pole dostali stejně, jak se na ně dostaneme teď. Víc nechceme,“ říká.

Statkář upozorňuje, že místní komunikace a ulice s rodinnými domy jsou pro průjezd zemědělské techniky příliš úzké. Kvůli tomu by musel dálnici objíždět delší trasou.

Projeli jsme nový kousek D11 u Hradce Králové (srpen 2017):

16. srpna 2017

Autoři: ,
zpět na článek