iDNES.cz

Zlín chystá mapu pro terénní cyklistiku, výhledově i traily či pumptrack

  15:54
Cyklisté, kteří raději než po silnicích na Zlínsku jezdí lesem, dostanou novou mapu. V ní si jednoduše vyberou trasu, zjistí, odkud kam přesně vede, jaké má převýšení nebo jak je obtížná. Magistrát chce vyznačit 150 kilometrů tras lesních cest a pěšin ve městě a okolí.
Bikepark (Ilustrační snímek)

ilustrační snímek | foto: MAFRA

Krajské město zatím tyto trasy zmapované ani označené nemá, příští rok se to však má změnit. A radnice má pro terénní cyklistiku naplánované i další novinky.

„Poloha Zlína je na takovéto aktivity ideální, v jeho bezprostředním okolí jsou lesy a také příhodně zvlněná krajina,“ upozornila zastupitelka Zuzana Fišerová, která s nápadem značení tras přišla.

„Terénní cyklistika je tady velmi populární a je to pohybová aktivita dostupná široké veřejnosti bez rozdílu věku,“ doplnila.

Kromě vyznačených tras a mapy má časem ve Zlíně vzniknout speciální sportoviště. Nabídlo by stezky určené pro horské kolo, tzv. singletraily nebo singletracky a součástí by mohl být pumptrack a skill centrum pro trénování jízdních dovedností. Radniční koalice s tím souhlasí a plán je součástí Dlouhodobé koncepce sportu města Zlína.

„Singletraily jsou jednosměrné trasy v terénu, které mají různou obtížnost. Cyklista nejdříve vystoupá na začátek trailu a poté ho trail vede ideálně po vrstevnicích. Poskytuje maximální zážitek a zajišťuje co nejvyšší bezpečnost a šetrný přístup k přírodě,“ řekl Václav Vlk Volráb, předseda České mountainbikové asociace, která sdružuje terénní cyklisty.

Sportoviště nazývané pumptrack zase nabízí různě velkou dráhu s přírodním, asfaltovým nebo dřevěným povrchem, který používá pohyb nahoru a dolů (pumpování) jako hnací sílu kola místo šlapání.

„Jezdíme s dětmi a několika dospělými po lesních cestách, protože je to tam pro nás bezpečnější než na cyklostezce, kde bývá hodně pejskařů. Žádné další možnosti ale Zlín nemá, což je škoda. Na traily a pumptracky musíme jezdit do okolních obcí,“ řekl zlínský cyklista Patrik Hudeček.

Ideální lokalita pro pumptrack? Nad sportovním areálem Vršava

Ve Zlínském kraji takové možnosti nabízí řada měst a obcí. Například v Nivnici, Ostrožské Nové Vsi, Velkých Karlovicích, Kvasicích, Zádveřicích, obci Police, v Rožnově pod Radhoštěm, Brumově-Bylnici nebo v Zubří.

„Za obcí jsme měli ještě od minulého režimu hromady hlíny, kterou jsme nijak nevyužívali. Pak přišli kluci, že by se jim tam něco líbilo. Tak jsme vytvořili přírodní pumptrack,“ popsal Václav Bujáček, starosta Suché Loze, kde novinka slouží asi rok.

Stejně tak v Nivnici oživili dávno zarostlý chodníček za obcí kolem řeky v délce 2,5 kilometru a vytvořili singletrack. Místní cyklisté mají také čtyři roky k dispozici modulární skládací pumptrack.

Ve Zlíně by povrch pumptracku měl být spíše asfaltový. Podle České mountainbikové asociace, která už pro Zlín udělala prvotní mapování, by nejvhodnějším místem pro vybudování sportoviště pro terénní cyklisty byla oblast nad sportovním areálem Vršava směrem na Štípu a Hvozdnou.

„Je zde ideální příjezd po stávající cyklostezce a v blízkosti je možné i zaparkovat, takže k pumptracku by mohli dojet i rodiče s dětmi, které neujedou celou vzdálenost přes celé město. Pro budoucí traily je lokalita ideální zejména sklonem kopců a také svojí rozlohou,“ poznamenal Volráb.

Pozemky ale patří společnosti Lesy České republiky, která s tím příliš nesouhlasí. „Není to tam příliš vhodné, proto jsme se s městem dohodli, že zkusíme vytipovat jiné místo. Veřejnosti pochopitelně v pohybu v lese bránit nechceme,“ naznačil ředitel krajské pobočky státního podniku Libor Strakoš.

Na projekt chce magistrát najít dotační program, stejně jako to udělala ostatní města v kraji. V první fázi ale podle primátora Jiřího Korce počítá radnice s tím, že značení stezek zaplatí pravděpodobně z vlastního rozpočtu.

Autor:
zpět na článek