iDNES.cz

Policie v kraji se v létě zaměří na řidiče i cyklisty. Radí odpočívat

  12:34
Letní prázdniny patří k nejrizikovějším obdobím na cestách a každoročně tragicky zasáhnou do životů mnoha rodin. Policie ve Zlínském kraji proto začala s bezpečnostními akcemi hned po vysvědčení. Na léto jich připravila celou řadu.

ilustrační snímek | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Devět zmařených životů si připsaly letní měsíce ve Zlínském kraji loni, deset předloni. Další desítky lidí navíc skončily po nehodách s vážným zraněním a často doživotními následky.

I letošní léto už má v kraji své oběti. Na začátku června zemřela 77letá chodkyně, kterou srazilo nákladní auto na přechodu pro chodce ve Slušovicích. O dva týdny později havaroval mezi Velehradem a Salaší jednasedmdesátiletý řidič.

„V zatáčce vyjel mimo silnici, sjel ze srázu a narazil do stromu. Zraněním na místě podlehl,“ uvedla tehdy mluvčí uherskohradišťské policie Milena Šabatová.

Bezpečnostní karta

Letošní novinkou mezi preventivními kampaněmi zaměřenými na řidiče je takzvaná Bezpečnostní karta.

Ta vysvětluje, jak se chovat v situaci bezprostředně po nehodě či v případě poruchy vozidla, aby se snížilo riziko dalších, tedy sekundárních nehod.

Připomíná reflexní vestu, výstražný trojúhelník, nutnost opustit vozovku a telefonní čísla záchranářů.

Policisté a BESIP budou kartu rozdávat během léta, k dispozici ke stažení je i na stránkách České kanceláře pojistitelů.

I když jde o jednoduché pokyny, které řidiči běžně znají, ve stresové a často nepřehledné situaci může stručný návod výrazně pomoci.

Zdroj: PČR Zlínský kraj

Zda mělo na některou z nehod vliv teplé počasí, jasné není. Policie před ním ale varuje, stejně jako před náhlými bouřkami a přívalovými dešti, které s vedrem souvisí. Pamatovat by řidiči měli také na pitný režim.

„Ovšem doplňovat tekutiny je bezpečnější během přestávky, nikoli při řízení,“ varuje vrchní inspektor krajské policie Petr Jaroš. Ostatně přestávky by měly být častější i v případě, že jsou v posádce vozu děti.

„Lidé by především neměli podceňovat únavu,“ zdůrazňuje Jaroš.

Během prázdnin musí řidiči počítat i s tím, že je na komunikacích více dvoustopých vozidel, ať už to jsou motocykly, nebo kola.

„Skutečně hodně pozornosti je třeba věnovat tomu, aby řidič nepřeceňoval síly,“ upozornil krajský koordinátor BESIP Zdeněk Patík. „Pokud se necítí dobře, měl by jízdu nechat na jindy nebo sednout na místo spolujezdce,“ říká.

Dopravní policisté se vydali na silnice v kraji už na samém začátku školních prázdnin. „Od pátku jsou na vybraných stanovištích a kontrolují dodržování pravidel,“ potvrdil Jaroš.

Výčet úkonů, na které se zaměří, je kompletní. Od měření rychlosti a používání bezpečnostních pásů a autosedaček u dětí přes telefonování za jízdy až po technický stav vozidel. Kontrolovat budou také chování řidičů na železničních přejezdech a alkohol či drogy za volantem. To je ve Zlínském kraji velké téma. Dlouhodobě platí, že zdejší řidiči pijí víc než v jiných regionech.

Alkohol u cyklistů se bagatelizuje, varuje odborník

„V tomto ohledu kraj vybočuje z republikových průměrů,“ uvedl Patík. „Problém se netýká jen řidičů motorových vozidel, ale také cyklistů,“ upozorňuje.

Loni do konce srpna byli cyklisté u 197 dopravních nehod. Víc než čtvrtina, celkem 56, jich bylo v té chvíli pod vlivem alkoholu a z toho 49 cyklistů nehodu zavinilo. Přesto se stále řeší otázka, zda cyklisty vyjmout z nulové tolerance alkoholu, která platí pro řidiče.

„Bagatelizuje se to a podceňuje. Ale když si dají dvě piva na sluníčku a pak vyjedou, jsou nebezpeční,“ míní Patík.

Cyklistům přitom hrozí po nehodě citelný postih. Nepřijdou sice o řidičský průkaz, finanční pokuta nebo třeba krácení od pojišťovny jsou však podobné jako v případě řidiče motorového vozidla.

Tři cyklisté loni ve zmíněném období zemřeli, v jednom případě se navíc tragická nehoda stala na cyklostezce. Také proto se letní kontroly nebudou týkat jen řidičů, ale i cyklistů.

Z oficiálních statistik vyplývá, že ve Zlínském kraji meziročně počet nehod roste. Nicméně počty usmrcených a vážně zraněných zůstávají v posledních letech na podobné úrovni. Loni se jen během léta stalo 1 095 dopravních nehod. Při nich devět lidí zemřelo, 68 se zranilo těžce a 411 lehce. Předloni bylo při 1 158 nehodách deset mrtvých, 54 lidí utrpělo vážná zranění a 424 lehká.

zpět na článek