iDNES.cz

Cyklobusy ve Zlínském kraji nefungují, podle dopravců o ně není zájem

  6:46
Možnosti nechat se dovézt autobusem i s jízdním kolem ze Vsetína do Velkých Karlovic nebo z Rožnova pod Radhoštěm na Pustevny, využívá stále méně lidí. Častěji jezdí auty. I proto nabídka autodopravců na přepravu kol ve Zlínském kraji není velká. Na pravidelných linkách ji nabízí pouze ČSAD Vsetín, zájemců ale ubývá.

(ilustrační snímek) | foto: Daniel Beran, MAFRA

V roce 2016 přepravila ČSAD Vsetín 2 932 kol, loni jen 2 417 kol.

„Klesající trend je způsoben zejména nárůstem individuální automobilové dopravy, která je náš největší konkurent. A to nejen pokud jde o cyklodopravu, ale i běžnou dopravu, kde registrujeme úbytek cestujících,“ popsal ředitel ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.

Vsetínský dopravce má 17 autobusů s rámy pro sedm kol, které jsou připevněny na konci vozu. Z celého vozového parku je to šest procent. Nasazuje je na Valašsku.

„Největší zájem je na trase Vsetín – Velké Karlovice a trase Rožnov pod Radhoštěm – Prostřední Bečva (Pustevny) – Bílá,“ přiblížil Holubář.

ČSAD Vsetín chce za jedno kolo 50 korun bez ohledu na vzdálenost.

Dříve jezdily na Pustevny o víkendech speciální cyklobusy, jejichž polovina byla vyhrazena pro kola. Když se spoj přestal s poklesem zájmu ekonomicky vyplácet, nahradila ho vlečka umístěná za běžný autobus. S ní ale byly problémy při otáčení na Pustevnách, takže loni přestala jezdit.

„Teď tam jezdí autobusy s rámy, kam se vejde jen omezený počet kol. Je to věcí přepravní poptávky, z ní pak vychází i nabídka,“ řekl Holubář.

Kraj podporu přepravy kol neplánuje

Podobně mluví zástupci i dalších dopravců, kteří speciální služby pro cyklisty nenabízejí. Pokud je autobus dostatečně prázdný, umožní vzít třeba jedno dvě kola dovnitř. To je ale spíše výjimka.

„Na Slovácku nemá smysl takovou službu komerčně provozovat, nezaregistroval jsem o ni velký zájem. Turismus je v okolí Karlovic mnohonásobně vyšší,“ zmínil zástupce ředitele pro autobusovou dopravu ČSAD Uherské Hradiště Ivan Kallus.

„Před 20 lety byly cyklobusy hodně populární, teď ho zavádějí třeba na Šumavě. Musí to být ale výdělečné, nebo to musí obce či kraj podporovat,“ zdůraznil ředitel Krodos Busu Luděk Ferenc.

Tato firma dříve vypravovala cyklobus pro 26 cestujících s koly na Tesák či Troják v Hostýnských vrších (dávnou reportáž čtěte zde). Před třemi lety ho ale zrušila. Nebylo to ekonomicky výhodné. „Kdyby se ale objevil zájem, jsme schopni reagovat,“ upozornil Ferenc.

Zlínský kraj službu pro přepravu kol nijak nepodporuje. Podle náměstka hejtmana Pavla Botka proto, že by mohlo jít o nedovolenou veřejnou podporu, protože dopravci mají v této oblasti výhodu či nevýhodu podle toho, jak cyklisticky atraktivní krajinou jezdí.

V Praze jezdí cyklobus na lince číslo 147 z Dejvic ve směru na Suchdol (více zde):

21. května 2016

Autor:
zpět na článek