iDNES.cz

Hradiště chystá nařízení, aby nové bytové domy měly vnitřní parkování

  16:44
Investoři, kteří se chystají stavět bytové domy v Uherském Hradišti, zřejmě budou muset splnit novou podmínku. Radní chtějí jedno podlaží budov vyčlenit pro auta.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Petr Topič, MAFRA

Říká se jim Nové Štěpnice. Byty, které v posledních letech přibyly na jednom z největších uherskohradišťských sídlišť jsou beznadějně rozprodané. Kromě blízkosti nemocnice, vlakového nádraží a centra města jsou totiž jejich plusem také vnitřní garáže. Takovou možnost ale nemá každý nový dům. Proto místní radnice přichází s novinkou.

„Ve městě vznikají a dál budou vznikat nové bytové domy. A my nechceme, aby byly ve velké míře obehnané betonovými plochami pro parkování, protože to je vždycky na úkor něčeho,“ naznačil místostarosta Zdeněk Procházka, který má na starosti dopravu.

Reality.iDNES.cz - nabídka nemovitostí

Řešení má najít městský architekt. Na základě rozhodnutí radních má do nově vznikajícího územního plánu zakomponovat podmínku pro investory a developerské firmy. U pozemků určených pro bytovou výstavbu mají stavebníci vyčlenit vždy jedno podlaží pro parkování vozidel.

Počet parkovacích míst stanovuje zákon

Podobné podmínky si ale města ve Zlínském kraji většinou nekladou.

„Přímo do územního plánu to není možné zahrnout. Ale do konkrétního územního řízení už by to šlo,“ naznačila Alena Miklová, vedoucí odboru územního plánování a stavebního řádu Zlínského kraje.

Taková podmínka pro stavebníky neexistuje ve Zlíně ani ve Vsetíně. „Určitě od investorů nevyžadujeme, aby domy stavěli s vnitřním parkováním. To je záležitost stavebního úřadu,“ konstatoval zlínský náměstek Patrik Kamas.

Hradiště developerovi odpustilo stavbu parkoviště

Při stavbě jakéhokoli bytového domu musejí stavebníci i bez dalších předpisů dodržet povinnost danou zákonem. Podle tabulky zjistí, jaký počet stání pro automobily konkrétní dům potřebuje.

Například na byt velikosti 3+1 musí počítat s 1,1 místa na parkování. Na byt o rozloze více než sto metrů čtverečních už je potřeba 1,5 místa.

Zákon ale neříká, kde má firma stání udělat. Musí však být maximálně do 300 metrů od domu.

„Je na účastnících řízení, jestli se dohodnou, že část aut bude parkovat uvnitř. Zákonná podmínka to ale není,“ vysvětlil vedoucí stavebního úřadu ve Zlíně Petr Skácel.

Developer: Taková podmínka prodraží byty

Například společnost Manag staví domy ve Zlíně i s vnitřními garážemi. Přestože k tomu stavebníka nikdo nenutí, vzhledem k nedostatku místa na sídlišti a už dlouhodobě problematickému parkování to ani jinak nejde.

„My to chceme podobně. Uvnitř domu by bylo třicet čtyřicet procent povinných míst a zbytek by zůstal venku,“ poukázal Procházka.

Například u novostaveb, které mají vzniknout v hradišťské části Mařatice, firma slibuje 114 parkovacích míst. K tomu plánuje i garážová stání. Uvnitř domů ale auta parkovat nebudou.

„Nevidíme v tom smysl. Jedno patro pro auta zvyšuje cenu bytů a my se tady na okraji města snažíme nabídnout naopak byty co nejlevnější,“ vysvětlil Petr Kvapil z firmy ST development.

Tato společnost postavila v Mařaticích v minulosti několik bytových domů. Nový projekt má název Q. City a během něj mají vzniknout čtyři bytovky. Stavět je začne v příštím roce.

Plánovaná novinka je podle Kvapila nesystematická. „Opodstatnění to má v centru, kde je málo prostoru. Ale v místě, kde je naopak spousta místa, to nemá důvod. Město by asi mělo lokality v této podmínce rozlišovat,“ poradil Kvapil.

Autor:
zpět na článek