Původně měla uzavírka trvat do konce srpna, během budování tubusu se však objevily komplikace, a tak musela být prodloužena.
„Při výstavbě podjezdu se vyskytly složitější podmínky při založení objektu, kdy se při odkrytí základové spáry objevil silný výron spodní vody. Nově budované konstrukce tak musely být staticky zajištěny,“ přiblížila Jana Beranová, mluvčí společnosti PORR, která je zhotovitelem stavby.
Spodní vodu, která budování více než tři metry vysokého a čtyřiadvacet metrů dlouhého tubusu zkomplikovala, nenechá město bez užitku odtékat, nýbrž ji chce využít. Vydatnost zdroje je zhruba litr vody za sekundu.
„V místě mezi budoucí cyklostezkou a silnicí I/37 vznikne retenční nádrž. Bude přírodního charakteru, aby dobře zapadla do krajiny. Její okolí necháme osázet stromy, například olšemi nebo vrbami,“ nastínil žďárský starosta Martin Mrkos.
Po nové kilometr dlouhé stezce se cyklisté projedou příští rok
Práce na budování cyklistické stezky podle jeho slov již nyní postupují bez komplikací. Hotovo má být nejpozději do konce srpna příštího roku.
„Pokud se však podaří dokončit některé úseky dříve, budou se lidé moci po nové trase projet třeba již na jaře,“ uvedl starosta. Práce, které je potřeba ještě dokončit, si již nevyžádají dopravní omezení.
Budoucí stezka pro chodce i cyklisty začíná u rekreačního areálu u Pilské nádrže a vede poli k silnici I/37, již překonává zmiňovaným podjezdem. Pokračuje pak přes vyhlídku na město až do Stržanova. Trasa je dlouhá zhruba 964 metrů, šířka komunikace činí minimálně tři metry.
Vybudování cyklostezky vyjde na přibližně dvanáct a půl milionu korun, přičemž pětaosmdesát procent z této částky pokryje dotace, kterou se městu podařilo získat.
Součástí projektu, který má za cíl rozvoj cyklodopravy ve městě, je ještě například výstavba cyklostezky, která propojí ulice Žižkova a 1. máje, nebo dvě lávky přes řeku Sázavu určené pro pěší a jezdce na bicyklech. Jedno přemostění je již budováno na Farských humnech a druhé mezi sídlištěm Klafar a prostorem za sportovní halou.