Pořádající agentura pracovníkům nemocnice po nezbytné teorii nachystala modelové situace. Krizové momenty na zdravotníky očividně působily, i když tušili, co se může dít.
„Simulované situace se blíží skutečnosti. Operovali v nich kaskadéři z Filmky, bylo to hodně reálné,“ líčil šéf SEC Agency Miloslav Švéda, který celé dopoledne scénky dirigoval.
Zdravotníci se učili, jak zvládat prvotní reakce, krizovou komunikaci nebo také jak rozeznat střelné zbraně v uzavřené budově. „Rozlišovali agresory a objevovali sami sebe. První reakce jsou velice důležité,“ zdůraznil Švéda. Postupovali od slovního napadení až po situaci se dvěma střelci.
Jaká je nejčastější chyba? „Že člověk v lehčí ani extrémní situaci neví, co má dělat. Nemá v hlavě správný ‚program‘ se správnou reakcí a kontrolou sama sebe,“ popisuje šéf agentury.
Fotogalerie |
„Zejména zdravotníci mají nahraný takový vzorec, že musí začít pomáhat a zachraňovat. Musí se naučit vyhodnocovat riziko, aby nebyl ohrožen jejich život,“ dodává školitel.
Ve skutečnosti totiž může pomoc bez rozmyslu vést k většímu počtu obětí.
Novoměstští zdravotníci se školili díky dotaci ministerstva zdravotnictví na zvýšení ochrany takzvaných měkkých cílů. Seminář byl hlavně pro personál chirurgie a urgentního příjmu, tedy rizikových oddělení, kde se s agresory setkávají nejčastěji.
„Se zbraní nebo aktivním útočníkem jsem se v praxi dosud nesetkala. Ale došlo u nás k brachiálnímu násilí. Pacienta, kterého jsme měli ošetřit před převozem na záchytku, zklidnila policie. Na chování pacienta měl vliv alkohol i jeho psychický stav. Nakonec ho srovnal jeho otec, který přijel a domluvil mu,“ vzpomíná si vedoucí lékařka urgentu Karolína Brodinová.
Nemocnice využívá služeb bezpečnostní agentury a také připravuje další opatření. „Na urgentním příjmu budou mít zdravotníci během pár týdnů bezpečnostní tlačítko, které mohou použít v krizové situaci k přivolání policie,“ uvedla ředitelka nemocnice Věra Palečková.