iDNES.cz

Příprava stavby obchvatů začala, dočkat se mají Budějovice i Jaroměřice

  8:52
Města v jižní části Vysočiny si mohou pomalu dělat naděje na vybudování obchvatů. Projektanti už brzy začnou kreslit plány další části nové silnice kolem Moravských Budějovic. Přípravy začnou i na stavbu obchvatu sousedních Jaroměřic nad Rokytnou. Tam ale zatím není jasná jeho trasa.

ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Jihovýchodní část budoucího obchvatu Moravských Budějovic je už zakreslena přerušovanou čárou v internetových mapách. Projektanti v dohledné době začnou tvořit jeho stavební výkresy. Zatím není jasné, kdy se obchvat skutečně bude stavět, jeho trasa je však už jistá.

To v sousedních Jaroměřicích nad Rokytnou je příprava jejich obchvatu v podstatně méně pokročilé fázi.

„O termínu realizace ani jedné z akcí si zatím nikdo netroufá spekulovat,“ shrnula mluvčí krajského úřadu Jitka Svatošová.

Kraj v Jaroměřicích sice připravuje výkupy pozemků, které by měly být obchvatem mezi směry na Moravské Budějovice a Třebíč dotčeny, ještě však není jasné, jakou podobu zde obchvat ve finále bude mít. Jaroměřičtí totiž chtějí, aby obchvat obkroužil město nejen z dosud krajem uvažované západní, ale také z východní strany, a propojil tak směr Moravské Budějovice - Brno.

Doprava na Brno se výrazně zvýší při rozšiřování Dukovan

„Náš postoj je neměnný. Obchvat ze západní strany Jaroměřic mezi silnicemi na Třebíč a na Moravské Budějovice považujeme za velmi zjednodušený přístup. Budeme požadovat na krajském investorovi, aby pokračoval s obchvatem i směrem východním s propojením Jaroměřic na Brno. Což se investičně ani projekčně zatím nepřipravuje,“ řekl jaroměřický starosta Karel Müller.

Tranzitní doprava Jaroměřicemi směrem na Brno je nyní asi o polovinu nižší než doprava směrem k Třebíči. Podle Müllera se však může výrazně zvýšit, pokud by stát přikročil k budování pátého bloku jaderné elektrárny Dukovany. Obě části uvažovaných tras jaroměřického obchvatu jsou předběžně zakresleny v územním plánu města.

V případě Jaroměřic nyní úředníci dokončují podklady pro zahájení projednávání záměru v procesu EIA, tedy vlivech stavby na životní prostředí. Studie EIA by měla být dokončena za půl roku.

V případě obchvatu Moravských Budějovic krajský úřad připravuje podklady pro vydání územního rozhodnutí, následovat bude příprava pozemků a projektu. „S ohledem na současný stav rozpracování dokumentací zatím není určen ani zdroj financování,“ sdělila Svatošová.

Reálně je však stavba v Moravských Budějovicích blíže zahájení.

Obchvat Jaroměřic se může křížit s hlubinným úložištěm

Kolik budou obchvaty obou sousedících měst stát? „Cenu pouze odvozujeme od obdobných minulých dopravních staveb. Není k dispozici podklad, který by ji stanovil. Moravské Budějovice by se mohly pohybovat kolem 170 milionů korun, Jaroměřice v ceně 400 až 500 milionů,“ naznačila Svatošová.

„Když se udělal ten první velký obchvat Moravských Budějovic za miliardu korun, byli jsme realisté, že se zase musí udělat někde něco jiného. Věřím, že do pár let se i menší obchvat bude stavět,“ pověděl moravskobudějovický starosta Vlastimil Bařinka.

V Jaroměřicích podle starosty Müllera přípravu obchvatu komplikuje skutečnost, že plánovaná trasa jeho západní části není v souladu s aktivitami státu, který tuto oblast Jaroměřicka zařadil do seznamu lokalit, v nichž by teoreticky mohlo být budováno hlubinné úložiště radioaktivního odpadu.

„Připravujeme dopis, kterým chceme vyzvat státní Správu úložišť radioaktivních odpadů, vedení kraje a třebíčské úřady, aby zvažovaly při přípravě strategických materiálů rozvoje našeho území jak variantu, kdyby se zde úložiště budovalo, tak i variantu, kdyby se nebudovalo,“ řekl starosta Müller. Dopis budou jaroměřičtí radní projednávat ve středu 12. června.

zpět na článek