iDNES.cz

Senioři v Jihlavě raději chodí po silnici, chodníky se proměnily v led

  15:18
Chůze po chodnících v krajském městě je v posledních dnech adrenalinovou záležitostí. Řada pěších raději volí cestu po silnicích, ty tolik nekloužou. Správce komunikací v Jihlavě však tvrdí, že postupuje v souladu s plánem zimní údržby.

Pro pěší je v posledních dnech cesta po jihlavských chodnících náročnější. Řada zejména starších lidí proto raději volí cestu po silnici. Ty tolik nekloužou. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Husté sněžení, rychlá obleva s deštěm a ještě rychlejší příchod mrazů. To vše stačilo, aby se z chodníků v Jihlavě stalo kluziště. A lidé, kteří se po krajském městě pohybují pěšky, mají od začátku tohoto týdne problémy. Obzvláště senioři.

„Tuhle jsem šla z kostela a v Křížové ulici měl schůdné chodníky jen hotel Gustav Mahler a pak ještě jeden dům. Jinak byl všude neposypaný led. Raději jsem proto šla po silnici z kostek, auta i trolejbus se mi naštěstí vyhnuly, ale pro mě to v tu chvíli bylo i tak bezpečnější,“ říká například osmdesátiletá žena, která žije v centru Jihlavy.

Chůzi po silnici volila z toho důvodu, že se jí zdála méně kluzká. „Jít v tyto dny třeba jen nakupovat nebo k doktorovi je pro mě stres, na většině chodníků je led. Zatím ale při mně vždy stáli strážní andělé a nespadla jsem,“ dodává seniorka.

A problémy jsou i na dalších místech ve městě. „Já jsem dokonce uklouzla v pondělí přímo před radnicí,“ vypráví mladá žena.

Služby města Jihlavy (SMJ), které mají péči o komunikace ve městě na starosti, musely na svém dispečinku zimní údržby řešit několik stížností na špatně upravené komunikace.

„Řešili jsme například posyp chodníku v ulici Na Kopci, posyp nepředaných komunikací v Popicích a dalších šest telefonátů s prosbou o posyp silnic v různých částech města,“ potvrzuje Martin Málek, mluvčí SMJ.

Podle něj se městská společnost musí postarat zhruba o 135 kilometrů chodníků. Větší část z nich se udržuje pomocí strojů (multikáry, čtyřkolky). Jedná se o 83 kilometrů. Zbylých 52 kilometrů se pak odklízí ručně. Druhá z možností se prioritně využívá u zastávek MHD, přechodů pro chodce, schodů a příkrých komunikací nedostupných pro strojní techniku.

Posyp zmizí ve vodě a zamrzne

Podle Málka bylo například v neděli na Tři krále v ulicích celkem deset různých vozidel a 21 pracovníků. Na údržbu silnic a chodníků spotřebovali mimo jiné přes šest tun drtě.

„Chodníky ovšem není povoleno solit, takže v případě náledí se používají zdrsňovací posypy. Nutno ovšem podotknout, že pokud dojde během dne k roztátí, tak posyp klesne vahou pod vodu a po následném zmrznutí, i když je ošetřená, komunikace opět klouže,“ uvedl mluvčí SMJ.

„Je to nařízené ze zákona. Solit se může pouze chodník, pod nímž nejsou inženýrské sítě. A takový já neznám,“ doplnil vedoucí magistrátního odboru dopravy Ján Tinka.

Služby města Jihlavy upozorňují, že chodníky udržují podle platného plánu zimní údržby. Na tu navíc neexistuje závazná časová norma, do kdy by měly být odklizené. „Pro chod města jsou prioritní silniční komunikace,“ říká Málek.

Ten zároveň dodává, že zimní údržba slouží ke zmírňování následků povětrnostních podmínek, nikoliv k odstraňování. „Nějaké riziko úrazu tedy bude bohužel vždy.“

zpět na článek