iDNES.cz

Chotěboř chce zařídit úsekové měření i okolním obcím, pokuty by jí zůstaly

  14:24
Vyjdou-li plány radnice v Chotěboři, stane se z okolí města jedna z dopravně nejvíce hlídaných lokalit v Česku. V obcích Chotěbořska by mohlo být až deset kamerových systémů na úsekové měření rychlosti. Starala by se o ně Chotěboř a šly by jí i příjmy. Město nyní hledá firmu, od níž by si systémy pronajalo.

Rychlost projíždějících vozidel už Chotěboř na dvou místech měří. V obou případech je to na silnici druhé třídy na Ždírec nad Doubravou. Jeden systém pro úsekové měření rychlosti je v místní části Bílek, druhý na okraji Chotěboře v Hermannově ulici, kam se kamery přesunuly před rokem a půl z osady Dobkov.

Podle vedení radnice se tento nepřetržitý dohled nad rychlostí projíždějících vozidel vyplatil.

„Úsekové měření přispělo ke snížení rychlosti projíždějících vozů, což znamená i větší celkovou bezpečnost ve městě,“ konstatoval starosta Tomáš Škaryd.

V uplynulém roce oba systémy zaznamenaly celkem 9 300 případů překročení rychlosti, to je v průměru více než 25 za každý den. Řidiči městu na pokutách zaplatili přibližně 5,8 milionu korun. Obvyklá sankce byla 600 korun.

O peníze se až dosud Chotěboř dělila s firmou, jež systém vlastní a jeho provoz zajišťuje.

„Dle smlouvy městu připadlo 55 procent z vybraných pokut, firmě 45 procent,“ pravil starosta Škaryd.

Legislativa zakazuje, aby se o zisk město s firmou dělilo

Podle současné legislativy však není možné, aby procentuální část z pokut šla do kapes soukromé firmy. Proto musela Chotěboř vyhlásit nové výběrové řízení na firmu, která systém poskytne, ovšem za trochu jiných podmínek.

„I nadále bychom si systém pronajímali, ovšem za pevně stanovenou měsíční paušální částku, nikoliv za podíl z pokut,“ vysvětlil starosta.

A když už nové výběrové řízení město pořádá, rovnou do něho zahrnulo rozšíření systému.

„Toto měření se opravdu osvědčilo a chtěli jsme ho instalovat i jinam ve městě. A protože o něj projevily zájem i mnohé okolní obce, v soutěži hledáme firmu, která by nám dodala až deset sad tohoto systému,“ prozradil Škaryd.

V Chotěboři by ke dvěma současným místům měla být systémem osazena i Havlíčkova ulice. Z okolních obcí pak Škaryd zmínil například Sobíňov, Ždírec nad Doubravou nebo Novou Ves u Chotěboře.

Chotěboř vše zajistí, pak jí půjdou peníze z pokut

„Je to tak, skutečně bychom o měření měli zájem. Máme tu značný provoz a i když tu často máme policejní hlídku, padesátkou přes obec jede málokdo. A pokuty jsou zřejmě jediný prostředek, který na řidiče platí,“ podotkl starosta Sobíňova Miloš Starý.

„Byl to nápad minulého vedení obce. Zastupitelstvo v novém složení o tom bude teprve jednat,“ konstatovala starostka Nové Vsi u Chotěboře Andrea Culková.

Jak dodala, po rekonstrukci průtahu z Chotěboře na Golčův Jeníkov by zpomalení dopravy bylo potřeba. Nicméně jako větší problém se momentálně ukazují příliš vysoké a málo viditelné ostrůvky na okrajích Nové Vsi.

Pokud se město Chotěboř s obcemi v okolí domluví, veškeré náležitosti kolem radarů zajistí. Pro samotné obce to bude takřka bez starostí.

„Nebude to pro ně znamenat žádné výdaje ani příjmy. O instalaci a provoz systému se postará dodavatelská firma a po úřední stránce městský úřad v Chotěboři, který případné přestupky řeší. Rovněž jemu příjmy z pokut půjdou,“ vysvětlil chotěbořský starosta.

„Už jsme o tom trochu diskutovali. Na nás by bylo pouze umožnit umístění kamer a postarat se o to, aby měly napájení,“ doplnil Miloš Starý.

Řidiči postup chotěbořské radnice už v minulosti kritizovali

Mezi řidiči se takovéto razantní rozšíření úsekového měření na Chotěbořsku jistě setká přinejmenším s rozporuplnými reakcemi.

Už před dvěma roky, kdy město měření ve svých osadách zavádělo, se v diskusích ozývali především jeho odpůrci. „O prachy jde na prvním místě, řečmi o prevenci se to okecá,“ nebral se servítky například Miloš Setík.

„Jinými slovy tam už to řidiči znají a málo vyděláváme, tak je potřeba to zkusit jinde. Tohle zneužívání měst a přivydělávání už mělo být zakázáno,“ dodal Petr Báča.

„Bylo to za nerizikových podmínek - minimální provoz, přehledný úsek a žádní volně pobíhající psi, děti nebo důchodci. Dovedu si v klidu představit, že kdyby mě tam zastavila hlídka státní policie, bylo by vše vyřešeno domluvou. A kdyby blokovou pokutou, tak by mně to vůbec nevadilo,“ veřejně si v létě 2017 na systém stěžoval René Liška z Kuřimi, jemuž kamery naměřily v Bílku rychlost 58 kilometrů v hodině.

zpět na článek