iDNES.cz

Na jaře začne nejtěžší část přestavby D1, rozšíří se most nad Meziříčím

  17:12
Bude to jedna z nejnáročnějších akcí modernizace dálnice D1. Během ní se do roku 2020 rozšíří i most nad Velkým Meziříčím. Práce spolykají stovky milionů korun a pro motoristy budou znamenat podstatná omezení. Vedení města se už nyní chystá na dvouleté dopravní komplikace.

Most Vysočina je nejvyšší mostem na D1, překlenuje Velké Meziříčí. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Nejvyšší most na dálnici D1 už nebude jako dřív. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chystá na příští dva roky akci za více než miliardu korun.

Za tyto peníze se bude modernizovat dálnice u Velkého Meziříčí. Je to úsek, který začíná před městem a končí až za ním. Dělníci nevynechají ani most Vysočina nad Meziříčím. Ten byl zprovozněn právě v listopadu před čtyřiceti lety. Po rekonstrukci tam budou mít vozidla širší prostor.

Obří stavební dílo tvoří vlastně dva souběžné mosty o délce 426 metrů - pro každý směr dálnice jeden. Klenou se ve výšce 76 metrů nad údolím.

„Stávající šířka mostu Vysočina mezi svodidly je dvakrát 11,75 metru. Po modernizaci bude rozšířena na standardní rozměry dvakrát 12,5 metru,“ přiblížil Jan Studecký, mluvčí ŘSD.

Zmenší se mezera. A během sváření vyloučí dopravu

Prostor na mostě dělníci rozšíří tak, že zmenší mezeru mezi oběma mosty. Ta je nyní 1,75 metru. Po přestavbě bude jen deset centimetrů.

„Při modernizaci mostu budou navařeny konzoly stávající spojité ocelové trámové konstrukce mostu. A to směrem do středu,“ doplnil Studecký.

Je předpoklad, že z celé více než miliardové sumy padne čtvrtina právě na modernizaci mostu.

Na velkou opravu, která v letech 2019 a 2020 přinese velké komplikace v dopravě ve městě i v okolí, už se chystá i nově zvolené vedení radnice ve Velkém Meziříčí. „Můžeme očekávat ve městě možná i kalamity,“ míní starosta Josef Komínek.

Chce proto jednat o plánu řešení možných problémů, které mohou nastat. A to se zástupci ministerstva dopravy, ŘSD i policie.

Podle Studeckého bude dálniční most průjezdný během oprav většinu času tak, jak je běžné i jinde při modernizaci D1. Jenže na čtvrt roku se počítá s ještě větším omezením.

„V průběhu svářečských prací bude nutné z jednoho mostu vyloučit dopravu. Ta totiž vnáší do ocelové konstrukce vibrace. A kvalitní sváření v takových podmínkách je vyloučeno. Po toto období, které bude trvat maximálně 105 dní, bude pro veřejnou dopravu sloužit jen jeden most,“ upozornil mluvčí.

ŘSD si podle něj uvědomuje dopravní význam dálnice i komplikace, které může omezení do jednoho pruhu způsobit nejen na D1, ale i ve Velkém Meziříčí.

Nezvyklým kritériem výběrového řízení je délka uzavírky

V současnosti běží výběrové řízení na zhotovitele stavby. Zájemci můžou podávat nabídky do prosince letošního roku.

„Byl zvolen unikátní systém hodnocení podaných nabídek,“ doplnil Jan Studecký.

Jedním z kritérií bude i to, o kolik si firmy troufnou zkrátit maximální dobu 105 dnů, kdy má být zavřený jeden z mostů. Dále se vyhodnotí nabídková cena a vše ovlivní i délka záruční doby. Na zkrácení doby uzavírky jednoho mostu se bude přihlížet z dvaceti procent při hodnocení.

Když se najde včas ta správná firma, začne se s modernizací už od března příštího roku. A to hned i na mostě. Výstavba potrvá dvě stavební sezony. Vše má být hotové v říjnu roku 2020.

„Tyto termíny jsou však závislé na úspěšném dokončení výběru zhotovitele,“ podotkl Studecký.

Během rekonstrukce chystá ŘSD i další opatření. Před zúžením se počítá s instalací plně automatického systému varování v souvislosti s kolonami.

„Provoz na mostě bude v závislosti na dopravních špičkách dvakrát v týdnu přestavován z režimu dva pruhy na Prahu a jeden na Brno. A naopak do režimu dva pruhy na Brno a jeden na Prahu,“ uzavřel mluvčí.

Most se otevíral v rámci oslav Velké říjnové socialistické revoluce

Když se most v listopadu 1978 otevíral, bylo to v rámci oslav Velké říjnové socialistické revoluce. Tehdy řidiči jezdili po poloprázdné dálnici, ale ty časy jsou dávno pryč.

Stavba mostu trvala většinu 70. let a stala se i důvodem pro vznik dálničního muzea v tamním zámku. Most vlastně přepůlil zámecký park, vede nad ním. Stavební ruch v sousedství zámku trval od jara roku 1972.

Původně měl být most dokončen na Silvestra 1976, ale dodávka ocelové konstrukce byla o rok zpožděna, proto se dokončení posunulo. Železobetonový kolos dělníci zcela dokončili až v roce 1979.

Autor:
zpět na článek