iDNES.cz

Žďár chce být chytřejší. Projevit se to má ve vytápění i na semaforech

  8:48
Chytrý systém parkování, snadnější regulace vytápění v městských budovách nebo nastavení veřejného osvětlení. I tak by mohl vypadat Žďár nad Sázavou budoucnosti. Radnice si nechá zpracovat koncepci využití nových technologií pro lepší fungování města.

Na dvouletý projekt Chytrý Žďár čerpá radnice evropské dotace ve výši 95 procent z 9,3 milionu korun.

Jedním z pilířů bude podle starosty Zdeňka Navrátila městský dispečink. „Vybudujeme jej postupně. Bude to místo, kde se budou sbíhat například nástroje regulace topení v městských budovách. Co bude možné, ukážeme zároveň online prostřednictvím mapových podkladů. Lidé zjistí, kde jsou vyvezené kontejnery nebo kde je volné parkovací místo,“ nastiňuje Navrátil.

Například už nyní mají autobusy MHD GPS systém na sledování polohy nebo si lidé mohou rozkliknout, jaké stromy rostou kolem jejich bydliště.

Projekt má čtyři části: kromě koncepce také generel dopravy (podklady pro nový územní plán), pasport komunikací a nákup potřebného hardwaru a softwaru.

„Elektronické věci jsou pouze podpůrný nástroj k tomu, co chytrého si lidé vymyslí,“ říká koordinátor projektu Michal Bačovský.

Inteligentní semafory zajistí zelenou vlnu a upřednostní MHD

Na Vysočině je Žďár v této oblasti průkopníkem, čerpat zkušenosti chce z měst, která jsou napřed. „Určitě nechceme něco zavádět jenom proto, že je to moderní,“ říká Bačovský. Například pražské solární lavičky si ve žďárských podmínkách nedokáže představit.

V jiném projektu za zhruba 20 milionů - se čtvrtinovou spoluúčastí - hodlá město také zlepšit fungování světelných křižovatek.

„Chceme vybudovat systém inteligentních semaforů na světelných křižovatkách. V tuto chvíli nejsme schopni zajistit zelenou vlnu pro plynulejší průjezd,“ nastínil starosta.

Semafory pak mohou upřednostnit například směr, ve kterém jede vůz MHD. „Autobusy pak přes Žďár projedou rychleji,“ poukazuje Navrátil. Investice bude zahrnovat i výměnu sloupů či úpravu křižovatek.

Autor:
zpět na článek