iDNES.cz

Zpoždění i nefunkční wi-fi. Nové jihlavské autobusy jsou poruchové

  14:58
Měly výrazně zmodernizovat cestování po Jihlavě. Během prvních dvou týdnů provozu však devět nových autobusů Iveco Urbanway přineslo kromě komfortu i řadu technických problémů. Někdy jim nefunguje nadstandardní vybavení, jindy svou cestu ani nedojedou.

Jihlava nedávno zakoupila nové autobusy pro MHD, zatím jsou však velmi poruchové. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Nervózní pohledy na hodinky zkoumající zpoždění spoje, podupávání na zastávce a hlavně desítky minut čekání. I tak vypadala na začátku září cesta některých pasažérů jihlavskou městskou hromadnou dopravou.

Nepříjemnou zkušenost udělala nedávno má i paní Dana, která žije ve Velkém Beranově. Do zhruba pět kilometrů vzdálené Jihlavy jezdí pravidelně každý den kvůli práci. Nejčastěji využívá autobusovou linku jihlavského dopravního podniku, která do obce jezdí.

„Dvě odpoledne po sobě se mi stalo, že autobus přijel s velkým zpožděním. První den to bylo asi dvacet minut, ten další už skoro padesát,“ popisuje žena.

Odejít ze stávky nechtěla, neboť autobusová linka je její prakticky jedinou možností, jak se dostat domů. Alespoň tedy druhý den, kdy bylo čekání ještě delší, zvedla telefon a zavolala na dispečink dopravního podniku, aby zjistila, co se děje.

„Tam mi řekli, že to je kvůli novým autobusům. Že je nasadili na tyto delší trasy, ale že jsou s nimi problémy. A že prostě chvíli trvá, než přijede náhradní vůz,“ líčí svoji rozpravu s pracovníkem dispečinku.

Zmíněné nové autobusy Iveco Urbanway koupil dopravní podnik nedávno a pořídil jich hned devět. Do ulic města poprvé vyjely na začátku září. A že první dny jejich fungování nebyly bezproblémové, přiznává i ředitel dopravního podniku Josef Vilím.

Představení nových autobusů na náměstí v Jihlavě

30. srpna 2018

„Autobusy jsou stále ve zkušebním provozu. Elektronika celého systému odbavení cestujících, sledování polohy GPS a všechny další elektronické systémy, které v nich jsou, se musí vyladit. Ty autobusy mají úplně jiný software. Takže teď se vychytávají všechny věci,“ vysvětloval Vilím.

Ke stížnosti paní Dany, která musela dva dny po sobě čekat desítky minut na spoj, se nechtěl vyjadřovat, protože nezná potřebné detaily.

Na uvedení nových autobusů do provozu se spěchalo kvůli dotaci

Nové autobusy mají pasažérům nabídnout větší komfort. Vnitřní prostor je větší, takže vozy přepraví více kočárků nebo vozíků pro invalidy.

Zároveň jsou autobusy vybaveny nejmodernějšími technickými vychytávkami: kamerovým systémem vně i uvnitř nebo novým informačním systémem s LCD panely. K dispozici má být také wi-fi připojení či pět USB konektorů pro dobíjení mobilních telefonů.

Jenže ani všechna tato vylepšení si zatím cestující nemohli v plné míře užít. Svědčí o tom například diskuse na oficiálním facebookovém profilu dopravního podniku. „Slibovali jste v nových vozech wi-fi připojení. Ano, wi-fi tam je, ale bez přístupu k internetu,“ postěžoval si po necelém týdnu provozu Petr Nutil.

„Wi-fi připojení bude funkční, autobusy jezdí ani ne týden a stále se pracuje na vyladění všech systémů. Kdyby nebylo v podmínkách poskytovatele dotace, že autobusy musí vyjet od 1. září, tak bychom vše nejdříve v klidu vyladili. Takto to musíme řešit za provozu,“ dostalo se mu oficiální odpovědi.

Pořízení devíti nových vozů vyšlo na 62 milionů korun bez DPH, 85 procent částky uhradila Evropská unie.

Jihlava zkusí trolejbus na baterii, pojede ulicemi bez trolejí

Nové trolejbusy pohání v místech bez trolejí energie z baterií. (13. února 2017)

Minulost a také případnou budoucnost jihlavské městské hromadné dopravy budou moct poznat všichni zájemci v sobotu 22. září. Dopravní podnik si totiž bude připomínat 70 let od zavedení trolejbusových tratí ve městě.

V rámci oslav se lidé projedou v řadě historických vozů, které v dřívějších časech brázdily ulice města. Zároveň dostanou možnost vyzkoušet si i takzvaný parciální trolejbus. To je vozidlo, které je schopné jet i zhruba 20 kilometrů bez trakčního vedení. Na baterii, která se pak následně během jízdy také dobíjí.

„Chceme si tato vozidla vyzkoušet. Lidi svezou místy, kudy dnes trolejbusy normálně nejezdí, jako je třeba Kollárova ulice. Zajedou i do Benešovy ulice, kde v minulosti vozy MHD jezdily,“ přiblížil náměstek primátora pro oblast dopravy Vratislav Výborný.

Parciální trolejbus si dopravní podnik půjčí na tři dny. Pak jej vrátí zpátky do Plzně.

zpět na článek