iDNES.cz

Přesunout nebo zrušit! Boj o autobusovou zastávku poblíž centra Jihlavy

  13:58
Dopravní podnik po ní dlouhá léta toužil. Naopak obyvatelům vedlejšího domu je kvůli hluku i odhazovaným nedopalkům či odpadkům trnem v oku. Proto nedávno zřízené zastávce MHD Fibichova ve směru od centra města hrozí zrušení. Rozhodovat by o něm měli v půli června jihlavští zastupitelé.

Na problematické zastávce Fibichova v Žižkově ulici je podle magistrátu denně obrat 300 až 400 cestujících. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Lidé z domu číslo 8 v Žižkově ulici jednali s náměstkem primátora Vratislavem Výborným. Po loňské podzimní schůzce se začal chystat přesun zastávky od oken jejich bytů asi o sto metrů dál do blízkosti střední školy stavební – což by lidé z domu přivítali.

Jenže tento záměr nezíská stavební povolení. „Dva dotčené orgány státní správy byly proti, dále byli proti správci komunikace, správa veřejné zeleně a dopravní podnik,“ konstatoval mluvčí jihlavského magistrátu Radek Tulis.

Rámus by se jen odrážel

Ani krajští hygienici nebyli přesunu zastávky nakloněni. „Podmínili jej hlukovou studií, přičemž z konzultací vyplynulo, že studie s vysokou pravděpodobností nevyjde – protože rozjíždějící se plynový autobus svým hlukem ovlivní celý sousední bytový dům a hluk se bude odrážet od protějších vysokých budov střední školy stavební a bytového domu,“ popsal Tulis.

Od města dostali obyvatelé nabídku, zda by se nechtěli přestěhovat do jiného bytu, který by jim zajistilo město. O tom, že by dům v soukromém vlastnictví opustili, ale podle jejich zástupce Bohuslava Hauberta nemůže být řeč.

„Dům číslo 8 nalezneme na plánu Jihlavy a okolí z roku 1785. Na delší čas to byl první dům stojící na pravé straně této ulice. Jeho zastavěná plocha měla tvar L a za domem se rozkládaly zahrady,“ uvádí ve třetím dílu knihy I domy umírají vstoje bývalý archivář Ladislav Vilímek.

„Stěhování vůbec nepřipadá v úvahu. Tak zbývá jediná věc – zrušení zastávky,“ pravil Haubert.

Stovky zájemců denně

Zastupitelé se budou muset za měsíc rozhodnout, zda se vysloví ve prospěch obyvatel Žižkovy 8, nebo zájmu obyvatel okolních bytových domů, kteří využívají MHD.

„Denně je na zastávce obrat 300 až 400 cestujících,“ sdělil mluvčí magistrátu Tulis.

Ke kompromisu například v podobě zastavování jen „školních“ spojů se město nechystá. Od loňského jara už tam nezastavují spoje po 22. hodině, od prosince přestaly stavět víkendové ranní autobusy – až do 8. hodiny.

Reportér MF DNES sledoval situaci v pondělí po ránu. Protože zastávka je na znamení, zastavily tam mezi 4:45 a 5:52 pouze tři spoje z osmi. Největší zájem (devět nastupujících) byl o expresní linku 31 do průmyslové zóny k firmám Bosch a Automotive Lighting.

Jeden cestující nasedl do linky 3 ve směru do Horního Kosova v 5:07 hodin a dva v 5:42. Na zbylé „trojky“ nikdo nečekal – na rozdíl od druhého směru této linky, jenž má zastávku blíž k Dělnickému domu.

Největší rámus v té době udělala projíždějící vejtřaska nebo tahač, jehož motor řidič vyhnal do pořádně vysokých otáček.

Jeden z čekajících cestujících se opíral o dům. Jiní stáli blíž silnici, hlasitě se nebavil nikdo.

Úklid odpadků poházených na zemi by měly podle ředitele dopravního podniku Josefa Vilíma zařizovat Služby města Jihlavy.

Dopravní podnik by nerad o vytouženou zastávku přišel. „Je velice významná pro nás i pro cestující. Když jsme si dělali průzkumy, tak tam nastupovala spousta lidí, protože blízko je Benešova ulice navazující na centrum,“ vysvětlil Vilím.

Kdyby tam zastávka už nebyla, cestující by většinou chodili na svůj spoj na Masarykovo náměstí vzdálené asi 600 metrů. „Že tady lidé stojí někomu pod okny? To je ale snad na každé ulici,“ poznamenal Karel Filip.

Nepříjemný unikát: cestující koukají do bytů

„Taková zastávka jinde po Jihlavě není. Nikde se čekající lidé na zastávce nedívají přímo do oken bytu jako u nás. Ano, zastávka U Hřbitova je třeba také u domu, ale tam jsou byty až v patře nahoře. To je o něčem jiném,“ upozorňuje obyvatel domu v Žižkově ulici 8 Bohuslav Haubert.

„Zastávka by v ulici možná měla být, ale mít ji pod okny, tak je to takové... No, nevím,“ přemítala podotazu MF DNES Gabriela Habermannová ze stejného domu.

Podle ředitele dopravního podniku Josefa Vilíma je místo pro zastávku ve Fibichově ulici vybráno dobře – i s ohledem na přechod pro chodce se semafory, což je fajn pro děti ze ZŠ Seifertova.

„Obecně to funguje tak, že jakákoli zastávka veřejné dopravy je lidmi, co bydlí v blízkosti, odmítána. Viz zastávka Na Růžku. Ta se rovněž posunovala až za křižovatku s Kollárovou ulicí, protože tam byl také problém s přilehlými nemovitostmi,“ připomněl Vilím.

zpět na článek