iDNES.cz

Kraj se dohaduje s Humpolcem, nechce pustit autobusy na jeho nádraží

  8:44
Je to příliš daleko od centra. Tak obhajuje Kraj Vysočina fakt, že v připravovaném dopravním systému nepočítá se zajížděním spojů na humpolecké autobusové nádraží poblíž železniční stanice. Přitom výhodami systému měly být jednotná jízdenka a navazující spoje. Městu se takový postup nelíbí.

Stávající autobusové nádraží v Humpolci. V připravovaném integrovaném dopravním systému na něj, ale ani na nádraží budoucí, nechce kraj autobusy pouštět. Podle něj je příliš daleko od centra města. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Podle návrhu připravovaného krajského integrovaného dopravního systému autobusy Veřejné dopravy Vysočiny (VDV), jak se celý systém jmenuje, nebudou zajíždět na současné nádraží, které už dosluhuje, ani na nové, jež společnost ICOM transport buduje nedaleko ve svém areálu.

„Přijde nám to naprosto nesmyslné. Nechápu, jak krajský systém nemůže s nádražím počítat. Nemůžeme se s tím vyrovnat,“ pronesl humpolecký místostarosta Květoslav Namyslo.

Vedení radnice se autobusového nádraží nechce vzdát - už jenom z toho důvodu, že zajišťuje cestujícím určitý komfort a standard. Ať už jde o vytápěnou čekárnu, toalety, nebo občerstvení.

O to vše by lidé přišli, pokud by krajský návrh v současné podobě prošel. Zastávky, na nichž by krajské spoje měly stavět, nic takového nemají.

Radnice se obává, že změna přivede do centra i další spoje

Podle plánů VDV by měly autobusy nabírat cestující na nynějších zastávkách v centru města a dále na třech nových: ve Lnářské ulici u parkoviště nedaleko dosluhujícího autobusového nádraží, pak v ulici Okružní a také u logistického areálu CTPark. V něm sídlí řada firem, jež zaměstnávají stovky lidí.

„U CTParku v současné chvíli zastávka není, ale je logické ji tam zřídit. To podporujeme,“ nachází pozitiva na krajském návrhu Namyslo.

Ani takové plusy však v jeho vidění nedokážou převážit nad aspekty, které on naopak považuje za slabiny. Tu největší vidí v tom, že rozmístění zastávek přivede do centra města více autobusů.

„Nepůjde pouze o krajské linky. Určitě na to zareagují i komerční dopravci, kteří jezdí dálkové spoje. Budou chtít zastavovat tam, kde linky vyklopí lidi,“ předestírá možný scénář humpolecký místostarosta.

Podle něj by bylo logické, aby i krajské linky zajížděly na autobusové nádraží na kraji města, kde by lidé mohli přesednout na autobusy směrem na Prahu či Brno.

Nová poloha nádraží oddaluje od škol, tvrdí představitelé kraje

Jenže to si nemyslí vedení Kraje Vysočina. Podle jeho názoru je už stávající autobusové nádraží na špatném místě. A jeho plánovaný přesun zhruba o dalších 200 metrů dál od centra, do areálu společnosti ICOM transport, z něj dělá nevhodné místo pro zastavování autobusů.

„Umístění autobusového nádraží v prostoru garáží společnosti ICOM transport nelze považovat za vhodné z hlediska dopravních a urbanistických návazností, neboť přístup k novému autobusovému nádraží vyžaduje nutnost překonání Okružní ulice. Nová poloha oddaluje nádraží od železniční stanice a zejména od škol. Celkově hodnotíme navrhovanou polohu nového autobusového nádraží jako neatraktivní pro cestující veřejnost,“ obhajuje kroky hejtmanství Pavel Bartoš z krajského oddělení dopravní obslužnosti.

Podle něj není ve veřejném zájmu vydávat peníze za to, aby autobusy zajížděly na nevhodně umístěné autobusové nádraží.

Jednak by se zvýšily náklady na pohonné hmoty, ale hlavně by dopravci, pokud by nešlo zrovna o autobusy společnosti ICOM transport, musely platit poplatky za vjezd na soukromé nádraží.

Přesuňte nádraží do brownfieldu v Masarykově ulici, zní z kraje

Redakce MF DNES oslovila dopravní společnost ICOM s otázkami, co by pro ni znamenalo vynechání humpoleckého nádraží ze systému VDV a zda vede nějaká jednání s krajem o tom, aby se nádraží mezi zastávky VDV vrátilo.

Firma přes svou mluvčí Marcelu Průchovou vzkázala, že na tyto dotazy nedokáže odpovědět.

Situaci by nevyřešilo ani to, kdyby v Humpolci zachovali současný stav. To znamená, že ICOM by ustoupil od svého plánu přestěhovat nádraží. I to nynější je podle Kraje Vysočina na nevhodném místě.

„Doporučujeme nové autobusové nádraží umístit v lokalitě brownfieldu v bloku ulic Hálkova, Masarykova, Školní. Jednalo by se o atraktivní umístění z hlediska využití pro cestující, které by podle našeho názoru zcela odstranilo potřebu obsluhy zastávek Mléčné lahůdky i Pošta,“ zmínil Bartoš dvě nástupní místa v centru Humpolce. Pokud se nádraží nepřesune na zmíněnou lokalitu, budou muset krajské spoje stále zajíždět do středu města.

S tím se však vedení tamní radnice nehodlá smířit a stále s krajem jedná o tom, aby se humpolecký „autobusák“ vrátil do navrhovaného plánu VDV.

zpět na článek