iDNES.cz

Jihlava v pátek spustí revoluci v MHD. Mění linky, zastávky i intervaly

  11:52
V pátek odstartují největší změny v jihlavské městské hromadné dopravě za několik desítek let. Podle ředitele dopravního podniku Josefa Vilíma je vše nachystáno na bezproblémový start. Mimo jiné vůbec poprvé projedou trolejbusy Vrchlického ulicí, kterou nechalo město natáhnout trolejové vedení.

Předsedovi odborové organizace jihlavského dopravního podniku Marku Řezáčovi vadí mimo jiné i špatný technický stav trolejbusů. Problém ale vidí i v nedostatečném počtu řidičů, nízkých platech, ale třeba i nevyhovujícím sociálním zařízení. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Dispečer jihlavského dopravního podniku bude mít v pátek ráno speciální službu. Poprvé bude řídit trolejbusy po nových linkách. Do ulic se po dlouhých letech vrátí například linka D a premiérově vyjedou i vozy s označením F.

Další změny v jihlavské MHD

  • Úplně končí zastávka Poliklinika ve směru do centra města. Naopak začne plně fungovat zastávka Dům zdraví (u policejního ředitelství), kde budou zastavovat vozy v obou směrech.
  • Současná zastávka Sokolovna se nově přejmenuje na Vysoká škola polytechnická.
  • Linky A, B a C budou jezdit celodenně v intervalu 12 minut, od 18.00 15 minut a od 20 hodin pak 20 až 30 minut.
  • Linka E bude mít ve špičkách interval 12 minut, mimo 30 minut.
  • Linky D a F pojedou celodenně v intervalu 24 minut (ve společném úseku v prokladu 12 minut), od 18 hodin po 30 minutách, od 20 hodin v intervalu 40 až 60 minut.
  • Víkendové intervaly budou mezi 9. a 17. hodinou 15 minut (linky A, B a C), jinak 20 minut. Linky D a F budou od 9 do 17 hodin jezdit v intervalu 30 minut, jinak 40 minut.

„Nechystáme žádné posílení. Bude sloužit standardně jeden dispečer, který to musí uhlídat. Řidiči se s novým systémem seznámili, jen prostě nesmí zapomenout přepnout výhybku, kde mají,“ nebojí se změn ředitel podniku Josef Vilím.

A řidiči si skutečně budou muset dávat pozor. Na trolejovém vedení po městě v posledních týdnech vznikla mimo jiné tři nová křížení - u kruhového objezdu u polikliniky, u mlékárny a na křižovatce ulic Vrchlického a Na Dolech.

„Byl to velký objem práce, ale zadařilo se. Firma, která troleje stavěla, splnila, co slíbila. Stavba je hotová a nyní se dolaďují už jen revize a další administrativní věci,“ pochvaluje si Vilím.

Podle něj je vše připraveno k tomu, aby největší změna v jihlavské MHD za několik posledních desetiletí proběhla hladce.

„Jsme si téměř jistí, že jsme připravili úplně všechno. Ale při těchto velkých akcích se na poslední chvilku vždy může vyskytnout nějaký neočekávaný zádrhel,“ uvědomuje si.

Nejdelší linka spojí všechny klíčové body ve městě

Do změn se Jihlava pustila zejména kvůli tomu, že se jí po více než deseti letech podařilo dotáhnout do konce zatrolejování Vrchlického ulice.

„Celková délka nových úseků je 1,4 kilometru. Předchozí poslední prodloužení trolejové sítě v Jihlavě proběhlo v roce 2000, kdy se začalo jezdit od mlékárny na Horní Kosov,“ doplnil Karel Trojan z magistrátního odboru dopravy.

Schéma nového vedení linek městské hromadné dopravy v Jihlavě.

Po zmíněné Vrchlického ulici bude jezdit nejdelší linka B, která bude takzvanou páteřní. Spojí totiž klíčové body: hlavní vlakové nádraží, autobusové nádraží, dvě velká sídliště Březinova a Horní Kosov, nemocnici a centrum města.

„Změny jsou promyšlené, vyvážené a doufám, že je veřejnost přijme pozitivně,“ pronesl Vratislav Výborný, náměstek primátora zodpovědný za dopravu.

Podle nových grafikonů budou trolejbusy jezdit do chvíle, kdy se příští rok kvůli opravám uzavře klíčový Brněnský most.

„Bereme to proto nyní jako takový test, jaké další úpravy by se po té rekonstrukci daly udělat. Ovšem domnívám se, že by se nic zásadního nemělo měnit,“ dodal Výborný.

zpět na článek